2) voorwoord voor leiders

Zacharia 4:6 Daarop antwoordde Hij en zei tegen mij: Dit is het woord van de HEERE tot Zerubbabel: Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de HEERE van de legermachten.


Beste leider,
Wilt u dat uw regio op geestelijk vlak en in aantal groeit? Maar is dit vandaag de dag echt wel mogelijk? Ja, dat is zeker mogelijk. Hoe?
Wat je ook maar van plan bent, je zult niet slagen door de kracht van een leger en niet door menselijke macht: ‘Nee, mijn Geest zal het tot stand brengen! Ik beloof het, de Heer, de almachtige God’ (Zacharia 4:6). 

Hoe zou dit moeten gebeuren? Ik denk dat we op dit punt allemaal nog moeten leren. Willen we ook leren van de ervaringen van anderen? Daar ben ik van overtuigd. Moge de Heer ons allen de volledige weg door Zijn Geest tonen.
De gedeelde ervaringen laten zien dat dit boekje een waardevolle ondersteuning kan bieden. Maar geestelijke en numerieke groei vereist meer dan alleen het één keer lezen van een boekje of het verspreiden ervan. Het heeft de betrokkenheid van je hart nodig. Ik durf te zeggen: jouw omgeving zal slechts zo ver gaan als jij gaat. Niemand kan een ander leiden, tenzij hij zelf eerder het pad is gegaan.
Onze levens, onze gebeden, onze getuigenissen, onze gesprekken, onze invloed en onze preken zullen door God worden gebruikt. In feite lijkt meermaals lezen zelfs een sleutel te zijn: pedagogisch onderzoek heeft aangetoond dat het noodzakelijk is om zo'n cruciaal thema voor ons leven zes tot tien keer te lezen voordat je het grondig begrijpt. Probeer het op zijn minst één keer uit. Het resultaat zal je overtuigen.

Getuigenissen

Twee kerkelijke ambtsdragers
Getuigenis 1: [...] 
Ik heb drie keer uw boek Stappen naar Persoonlijke Opwekking gelezen. Ik had nooit gedacht dat ik op zulke nieuwe inzichten over gebed zou stuiten. Gebed dat is gebaseerd op Gods beloften zoals u heeft uitgelegd. Sindsdien heeft God overwinningen in mijn leven bewerkstelligd die ik nooit voor mogelijk had gehouden. Ik ben uitgenodigd om te prediken op een camp meeting. Uw boek gaf mij het thema. (26 juni 2017 - F.S., ingekort.)

Getuigenis 2: [...] 
Sinds ik uw boek begon te lezen (ik heb het zes keer gelezen volgens het advies in het boek) en heb
geleerd om met beloften te bidden, is mijn leven veranderd.
De Heer leidde mij om een preek voor de camp meeting voor te bereiden over onze grootste behoefte, de verfrissende regenbuien van de Geest van God. In alle jaren die ik aan de bediening heb gewijd, heb ik nog nooit eerder de kracht van de Heilige Geest opgemerkt, zoals ook drieduizend toehoorders in dat auditorium bemerkt hebben. - Mijn vrouw heeft een volledige verandering in mij geconstateerd. Zelfs ik ben verbaasd over mezelf.

40-dagen concept: van 17 naar 65 leden
De kleine gemeente in Keulen-Kalk, Duitsland, had 17 Duitse,
Spaanse en Portugese leden. Pastor J. Lotze nodigde hen uit om het 40-Dagen concept in de praktijk te brengen. Ze bestudeerden één van de 40-dagen-boeken in groepjes van twee. Elk groepje bad dagelijks voor vijf mensen die nog niet bereikt waren en ze maakten persoonlijk contact met hen.

Op de 40e dag hadden ze een bezoekerssabbat en daarna was er een 14-daagse evangelisatie-campagne. Ze waren in staat om binnen korte tijd 13 mensen te dopen. Ze herhaalden het 40-Dagen concept verschillende keren en zijn binnen 4 jaar uitgegroeid tot 65 leden. (Zie hoofdstuk 7.12 voor het 40-Dagen concept.)

Lugano, Italiaanssprekend deel van Zwitserland
Predikant Matthias Maag had als zendeling in Zuid-Afrika uitstekende ervaringen met de 40-Dagen boeken van Dennis Smith. Toen hij terugkeerde naar Zwitserland, begon hij onmiddellijk met dit concept. In het eerste jaar waren er 15 dopen (wat heel bijzonder is in deze regio). Eén vrouw kwam al 15 jaar lang regelmatig in de kerk. Tijdens dit 40-Dagen programma besloot ze zich te laten dopen.

Een jongere
Mijn naam is Alina van Rensburg en ik ben de jeugdleider van de South Queensland Conferentie (12.200 leden) in Australië. Een jongedame heeft aan het begin van dit jaar Stappen naar Persoonlijke Opwekking aan mij gegeven en ik was compleet onder de indruk. Het behandelt hetzelfde thema dat God op het hart van mijn man en mijzelf heeft gelegd: het openstaan voor de Heilige Geest in ons leven!! - 
Ik zou u zoveel verhalen kunnen vertellen, maar kort gezegd: wij zijn zeer gezegend door dit kleine boekje! Greg Pratt (Discipelship and Spiritual Development Director SQC) gaf mij eerder dit jaar 300 boekjes die ik aan al mijn jeugdleiders heb uitgedeeld tijdens onze leiderschapsbijeenkomsten en de respons was werkelijk ongelooflijk. Dus nu zou ik er nog graag 150 bij willen hebben om aan mijn jongvolwassenen in Big Camp te geven dit jaar, om te bestuderen tijdens de zogenaamde Life Group Sessies. 

366 gedoopt en 35 in de doopklas
De secretaris van de Burundese Unie, Paul Irakoze (130.000 leden, 100.000 exemplaren van Stappen naar Persoonlijke Opwekking in Kirundi), zei dat er in totaal 320 voormalige leden terug waren gekomen door de invloed van de brochure. Ze werden weer opgenomen door een nieuwe doop in maart 2017.

Doven en slechthorenden
Dove mensen lazen het boekje drie keer, waarna ze hun ervaringen met andere slechthorende mensen deelden. Resultaat: in maart 2017 doopten wij 25 dove mensen. 

Gevangenen
Wij hebben het boekje uitgedeeld aan onze kerkleden in de Mpimba gevangenis (Burundi). Ze werden geraakt door de Heilige Geest en begonnen hun geloof te delen. Onlangs werden op een sabbat 21 gevangenen gedoopt en 35 bereiden zich voor op de doop. Dit is de vrucht van het boekje Stappen naar Persoonlijke Opwekking.

Studieperiode gebedsweek
De Burundese Unie gebruikte voor de week van gebed, in november 2017, voor hun 130.000 leden opnieuw het boekje Stappen naar Persoonlijke Opwekking. Ook werden de preken van onze secretaris over dit onderwerp elke avond op de Adventistische radio uitgezonden.

Studenten
Predikant Dwight Nelson, hoofdpredikant aan de Andrews Universiteit, vertelde dat dit kleine boekje ‘[…] mijn innerlijk heeft veranderd. Het wil hetzelfde voor jou doen.’ Hij begon op 2 september 2017 met een reeks van drie preken: Ground Zero and the New Reformation: How to be baptized with the Holy Spirit. (Ground Zero en de nieuwe Hervorming - Hoe gedoopt te worden met de Heilige Geest.) Hij citeerde uit Stappen naar Persoonlijke Opwekking en beval het iedereen aan. Dat leidde tot 4.000 downloads en de bestelling van duizenden boekjes. Link naar deze preken en zijn blog: https://www.pmchurch.tv/sermons

Een uitstekend idee uit de USA 
Gisteren luisterde ik naar de serie preken van Dwight Nelson.
Ik wil het boekje Stappen naar Persoonlijke Opwekking deze sabbat in mijn gemeente introduceren en daarom wil ik de eerste 5 minuten van deze serie laten zien in de hoop dat dit getuigenis met betrekking tot het boekje, de interesse zal wekken. Na de gezamenlijke maaltijd zullen we, met toestemming van mijn predikant, de rest van de preek laten zien aan degenen die geïnteresseerd zijn.

⎯ D.W. Evangelisatie   
Dwight Nelson schrijft in zijn blog van 11 oktober 2017 (ingekort en bewerkt): ‘Eenennegentig ‘gasten’ (zoals zij hen noemen) sloten zich tijdens het negentig minuten durende avondprogramma aan bij de Adventisten in Zagreb […]
Namens mij persoonlijk en in dankbare waardering voor uw voorbede, [...] moet ik getuigen dat ik in alle jaren dat ik betrokken ben geweest bij evangelisatie, nog nooit zo’n ervaring heb gehad bij een openbare evangelieprediking zoals deze keer in Zagreb. Zoals ik de voorgangers hier op Pioneer (International University) heb verteld, ben ik er absoluut zeker van dat het de vrucht was van de volledige bemiddeling van de Heilige Geest - dag en nacht, in die stad - als reactie op gezamenlijk gebed. Weet u, velen van ons begonnen al in september God te zoeken voor een dagelijkse doop met de Heilige Geest (zoals Christus ons uitnodigt om te doen in Lukas 11:13). Dat is de reden waarom ik er zeker van kan zijn dat wat ik persoonlijk heb meegemaakt en gezien heb in Zagreb, toe kan schrijven aan Zijn directe werk.
Dit alles zegt niets over mij, maar alles over de waarachtigheid van Jezus ' belofte: ‘Maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn […]’ (Handelingen 1:8). Dus wat we ook doen, laten we niet opgeven iedere morgen te zoeken naar de frisse, krachtgevende doop door de Geest van God.’

Verzoening
Er zijn zeer mooie ervaringen van individuen en gezinnen te vinden op de site https://steps-to-personal-revival.info/testimonies/ (zie ervaring nr. 2/17; 3/31; 3/35; 3/40; 4/52; 4/56). Ervaringen van gemeenten: over spanningen, ruzies, verdeeldheid, verwondingen, gebrek aan vergeving, emotionele uitbarstingen en persoonlijke aanvallen die veranderde in liefdevolle en vreedzame vergeving en verzoening (ervaringen nr. 1/10; 7/84).

Jonge moeder met kinderen - USA
Ik voel een grote verantwoordelijkheid voor de opvoeding van mijn drie kleine jongens. De enige hoop die ik heb en zie, is om dagelijks de Heilige Geest te vragen mij in bezit te nemen. Sinds ik uw boek gelezen heb, heb ik gezien wat een verschil het maakt in het gedrag van mijn jongens. Ik heb geduld waar ik normaal geen geduld zou hebben, ik heb liefde en mededogen waar ik voorheen frustratie zou hebben. En ze reageren vaker wel dan niet met een gewillig hart. We groeien zeker, maar wat ben ik dankbaar dat ik de simpele waarheid begrijp hoe Jezus in mij kan leven. ⎯ D.W. 

Hoe de interesse kan worden gewekt?
Onder dit ‘kopje’ in hoofdstuk 7 vindt u waardevolle suggesties. Eén ding waarmee heel gemakkelijk begonnen kan worden, is de suggestie van ‘Gecoördineerd lezen’. De sterkste aansporing is het houden van een seminar, die u zelf kunt houden of waarvoor u een gastspreker uitnodigt. (Een
video is helaas alleen in bepaalde talen beschikbaar). U kunt de ervaring van een seminar nog verbeteren als u het ‘Gecoördineerd lezen’ voor of na het seminar doet.

Mijn verzoek
Mag ik u, als oudere broeder, iets aanbevelen: bid en lees het boekje meerdere keren met iemand die dicht bij u staat. Dit zal met name de voortgang in uw groep, gemeente of conferentie beïnvloeden.
De volgende stap?
Kan de volgende stap zijn om uw inzichten en ervaringen te delen met de predikanten, ouderlingen en andere belangrijke leden? Het is zo belangrijk om hun hart te bereiken. Zo begon het in Ethiopië. In juli 2017 ontvingen
500 predikanten aan het einde van een opwekkingsweek het boekje in het Amhaars. In de Noord-Filipijnse Unie werd in juni 2017 tijdens een gebedsvergadering aan 1.500 ouderlingen het boekje in het Filipijns uitgereikt.

Ervaringen delen
Wilt u uw getuigenissen persoonlijk en in onze publicaties delen? Er gaat geweldige inspiratie vanuit. Indien nodig kunnen getuigenissen ook worden gebruikt van www.steps-to-personal-revival.info–Testimonies

Beste leider,
Laten wij groeien in de Heilige Geest. De Heer heeft zelf het bevel gegeven: ‘[…] word vervuld met de Geest’ (Efeziërs 5:18). Christus in ons en de Heilige Geest maken ons ‘verkondigers van een goede boodschap’ (Jesaja 40:9).
Vergeet Jezus' laatste woorden op aarde niet: ‘[…] maar u zult de Heilige Geest ontvangen, en u zult Mijn getuigen zijn door Zijn kracht’ - met bekwaamheid, toerustende, bovennatuurlijke kracht - (Handelingen 1:8).

Uw broeder in Christus Jezus,

Helmut Haubeil

Reacties

Populaire posts