1) Persoonlijke opwekking

Efeze 5:14-20 Daarom zegt Hij: Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten. Let er dan op dat u nauwgezet wandelt, niet als dwazen, maar als wijzen, en buit de geschikte tijd uit, omdat de dagen vol kwaad zijn. Wees daarom niet onverstandig, maar begrijp wat de wil van de Heere is. En word niet dronken van wijn, waarin losbandigheid is, maar word vervuld met de Geest, en spreek onder elkaar met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zing voor de Heere en loof Hem in uw hart, en dank altijd voor alle dingen God en de Vader in de Naam van onze Heere Jezus Christus.


Onze God heeft zelf het gebod gegeven
Laat u voortdurend en altijd weer opnieuw met de  Geest vervullen (Efeziërs 5:18)

Stappen naar  persoonlijke opwekking 
Vervuld zijn met de Heilige Geest 

Wat was de reden dat ik mij plotseling opnieuw en intensief ging bezighouden met het thema ‘leven in de Heilige Geest’? (Helmut Haubeil)

Op 14 Augustus 2011, toen ik in Kandergrund/ Berner Oberland was, werd mij onverwacht een belangrijke samenhang duidelijk. Ik herkende een geestelijke oorzaak, waardoor wij een deel van onze jeugd verliezen. Ik was zeer aangedaan. Ik dacht aan mijn kinderen en mijn kleinkinderen. Sinds die tijd ben ik hier intensief mee bezig geweest.
Als dat de oorzaak is, zou dit onze prioriteit moeten zijn. Als de oorzaak verwijderd of duidelijk verminderd kan worden, zouden veel problemen onnodig zijn of opgelost kunnen worden.

‘‘Ik ben ervan overtuigd, dat achter veel van onze problemen dezelfde geestelijke oorzaak schuilgaat, vooral achter onze persoonlijke problemen en die in de gemeente en in de kerk wereldwijd. Het is namelijk het tekort aan de Heilige Geest.’’ 

Wat zeggen anderen over dit tekort
Emil Brunner:
De Heilige Geest is altijd min of meer het stiefkind van de theologie geweest. 
Martin Lloyd-Jones:
Als ik zo vrij mag zijn om mijn mening te uiten, dan is er waarschijnlijk geen onderwerp ten aanzien van het Bijbelse geloof zo verwaarloosd als dat van de Heilige Geest, zowel in het verleden als in de tegenwoordige tijd. Ik ben er zeker van dat we hier te maken hebben met de oorzaak van de zwakte van het evangelische geloof.
LeRoy E. Froom:
Ik ben ervan overtuigd dat het ontbreken van de Heilige Geest ons grootste probleem is.

Dwight Nelson:
Onze gemeente heeft tot in den treure bewonderenswaardige methoden, plannen en programma’s ontwikkeld, maar als we uiteindelijk niet ons geestelijk bankroet erkennen (het ontbreken van de Heilige Geest), waaraan te veel van onze predikanten en leidende broeders lijden, zullen we
nooit boven ons pro forma christenleven uitstijgen.

Garrie F. Williams:
Het lijkt erop dat de Heilige Geest überhaupt een ondergeschikte rol speelt in het dagelijks leven van
zowel vele Adventisten als in het kerkelijk leven. En toch is Hij de basis voor een vrolijk, aantrekkelijk en vruchtdragend leven in Christus.

A.W. Tozer:
Als de Heilige Geest vandaag weggenomen zou worden van onze kerk, zou bij 95% van wat we doen
niemand het verschil opmerken. Als de Heilige Geest zich had teruggetrokken van de vroege kerk, dan zou 95% van wat ze deden opgehouden zijn en iedereen zou het verschil hebben gemerkt. 8
In het eerste hoofdstuk willen wij een aantal aanwijzingen bestuderen, die onze Heere Jezus over de Heilige Geest heeft gegeven.

Bron: 
Oorspronkelijke titel 
Schritte zur persönlichen Erweckung 
TOP Life Wegweiser-Verlag GmbH, Wien. 
2018  
ISBN: 978-3-903002-14-2 
Contact auteur (in Duits of Engels) 
Helmut Haubeil 
Rosenheimerstr. 49 
D-83043 Bad Aibling / Oberbayern 
Deutschland 
Email: helmut@haubeil.net 
Telefoonnummer: +49 (0)8061 4900712
www.steps-to-personal-revival.info  en  www.schritte-zur-persönlichen-erweckung.info  

Reacties

Populaire posts