3) Jezus meest kostbare geschenk

Johannes 20:22 En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest.


Wat leerde Jezus ons over de Heilige Geest? 
Ken je Jezus’ meest indrukwekkende boodschap? 
Welke taken heeft de Heilige Geest? 
Waarom hebben we hulp van buitenaf nodig voor onze karakterverandering? 

Enkele eerste persoonlijke getuigenissen
Terug naar de eerste liefde: Een zuster schreef: 
Mijn vriendin en ik bestuderen momenteel voor de derde keer het 40-dagen-boekje met wijdingen en gebeden als voorbereiding op Jezus’ wederkomst, afgewisseld met de brochure Stappen naar Persoonlijke Opwekking. Voordat wij deze brochures ontdekten, was ons geloofs- en gebedsleven niet meer zoals het oorspronkelijk was. We verlangden ernaar om die ‘eerste liefde’ weer te vinden. En we hebben haar gevonden! We danken God met heel ons hart daarvoor. Het is zo wonderbaarlijk hoe onze liefhebbende God gebeden verhoort en ons laat herkennen hoe Zijn Geest aan het werk is – aan ons en aan de mensen waarvoor wij bidden. ⎯ M.S. 

Jezus kwam in ons leven: Een andere persoon schreef met betrekking tot deze lectuur: 
[...] dat deze in mijn leven tot een grote en langverwachte zegen geworden is. Net als vele geloofsgenoten verging het ook mij en een geloofszuster uit onze gemeente, er miste iets in ons geloofsleven, en dat we nu mochten ervaren hoe Jezus in ons leven kwam en begonnen was ons te veranderen. Daar is Hij nog steeds mee bezig. Stap voor stap trekt Hij ons steeds dichter naar Zich toe. ⎯ S.K.

De discipelen van Jezus vroegen zich af: Waardoor kan Jezus zo’n grote invloed uitoefenen? Heeft dit met Zijn bidden te maken? Daarom vroegen ze: ‘Heer, leer ons bidden.’ En Jezus willigt hun verzoek in. 
Zijn lessen over gebed in Lukas 11: 1-13 bestaan uit drie delen: Het Onze Vader, de gelijkenis van de vriend die ’s nachts komt met een verzoek, en als hoogtepunt het bidden om de Heilige Geest. 
In de gelijkenis (vers 5-8) krijgt een man ’s avonds laat bezoek en heeft niets wat hij hem zou kunnen voorzetten.
In zijn nood gaat hij meteen naar zijn buurman. Hij legt hem uit: 
‘Ik heb niets’, en vraagt hem om brood. Hij blijf zolang vragen tot hij brood krijgt (zie NBV: ‘[…] omdat zijn vriend zo onbeschaamd blijft aandringen.’). Nu heeft hij brood - levensbrood - voor zichzelf en voor zijn gast. Hij heeft het nu voor zichzelf en is in staat het te delen. 
Nu verbindt Jezus deze gelijkenis (het probleem van de vragende vriend: ‘ik heb niets’ met het bidden om de Heilige Geest en zegt: ‘Daarom zeg Ik u: Vraag en u zult ontvangen’ (Lukas 11:9). Dan volgt: Een unieke oproep van Jezus: Bid daarom om de Heilige Geest. In dit unieke Schriftgedeelte
roept Jezus ons nadrukkelijk op om voor de Heilige Geest te bidden. Ik ken geen ander Schriftgedeelte waar Jezus ons iets op zo’n indringende en liefdevolle wijze op het hart drukt. 
Deze passage komt uit Zijn lessen over gebed in de verzen 9- 13.

De belangrijkste woorden heb ik vetgedrukt zodat zijn verzoek duidelijk te herkennen is: 
En Ik zeg u: Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden. Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en wie klopt, voor hem zal er opengedaan worden. Welke vader onder u zal aan zijn zoon, als hij hem om brood vraagt, een steen geven, of ook als hij om een vis vraagt, hem in plaats van een vis een slang geven, of ook als hij om een ei vraagt hem een schorpioen geven? Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden? (Lukas 11: 9-13)

Jezus gebruikt in dit korte stukje zes keer het werkwoord bidden; dan vervangt hij het woord bidden en versterkt het twee keer door zoeken – een actieve daad – en nog twee keer door aankloppen – ook een actieve handeling. Laat Hij ons hiermee niet duidelijk zien dat we om vervuld te zijn met de Heilige Geest iets moeten ondernemen? Het laatste ‘bidden’ staat in het Grieks in de onvoltooide tijd. Dat betekent dat één keer bidden niet genoeg is, maar dat we voortdurend in gebed moeten blijven. Jezus laat hier niet alleen zien dat bidden heel noodzakelijk is, maar Hij verwacht dat we het voortdurend doen. Hij wil met deze nadrukkelijke uitnodiging heel sterk een verlangen naar de Heilige Geest in ons opwekken.

In het boek Lessen uit het leven van alledag staat daarover vermeld: 
God heeft niet gezegd: Vraag een enkele keer en gij zult ontvangen. Hij zegt dat wij moeten blijven vragen. Houd onvermoeid vol met bidden. Het volhardend vragen brengt de smekeling in een ontvankelijker houding en geeft hem een groter verlangen de dingen waarom hij vraagt, te ontvangen. Jezus haalt dan drie voorbeelden aan die duidelijk aantonen dat het geschetste gedrag zelfs voor zondige aardse vaders ondenkbaar is. Daarmee wil Hij ons laten zien dat het voor onze Hemelse Vader nog veel ondenkbaarder is om ons de Heilige Geest niet te geven, als wij daarom bidden. Jezus wil ons de volle zekerheid geven dat wij de Heilige Geest ontvangen wanneer wij daarom bidden. Door deze en andere beloften kunnen wij in geloof bidden en weten dat wij hetgeen waarvoor wij gebeden hebben al ontvangen hebben (1 Johannes 5:14, zie in hoofdstuk 5). 
Deze speciale uitnodiging laat ons zien dat wij, naar Jezus’ overtuiging, iets essentieels missen, wanneer wij niet voortdurend bidden om vervuld te zijn met de Heilige Geest. 
Hij maakt ons op een duidelijke manier opmerkzaam dat wij de Heilige Geest beslist nodig hebben. Hij wil dat wij daardoor voortdurend de rijke zegeningen van de Heilige Geest ontvangen. 

Dit deel van Zijn lessen over gebed is een uniek proces. De Heilige Geest is de kostbaarste gave van God. Het is de gave waarin alle andere gaven ingesloten zijn. Deze gave is het kroonstuk dat Jezus geeft aan Zijn discipelen en is een duidelijk bewijs van Zijn liefde. Ik denk dat het heel begrijpelijk is, dat zo’n kostbaar geschenk niemand zal worden opgedrongen. Om het maar scherp uit te drukken: 
De Heilige Geest wordt niet in de uitverkoop aangeboden. Hij wordt diegenen gegeven die hun leven aan Jezus gegeven hebben; het wordt diegenen gegeven die in een voortdurende toewijding leven (Johannes 15:4,5). De toewijding komt tot uitdrukking door: een verlangen naar God (wie dorst heeft – Johannes 7:37); 

▪ Vertrouwen in God (wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt – Johannes 7:38); 
▪ Totale overgave als gevolg van vertrouwen in God (uw lichamen aan God te wijden – Romeinen 12:1); 
▪ God gehoorzamen (aan hen die Hem gehoorzaam zijn – Handelingen 5:32); 
▪ Je eigen weg opgeven, de weg van God gaan en dit naar de wil van God belijden (Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden – Handelingen 2:38); 
▪ Geen onrecht in het hart koesteren (had ik in mijn hart onrecht op het oog gehad, de Heer zou mij niet hebben gehoord – Psalm 66:18); 
▪ Onze grote nood erkennen en belijden (Ik heb niets – Lukas 11:6); 
▪ Voortdurend bidden om de Heilige Geest (Lukas 11:9-13).

Zien wij in de verwachtingen die God van ons heeft niet duidelijk de kostbaarheid van dit geschenk? Als wij al die voorwaarden eens bekijken, dan zullen wij waarschijnlijk bij onszelf een tekort vaststellen. Ik heb er een gewoonte van gemaakt dagelijks te bidden voor een verlangen naar de Heilige Geest. En dat in verbinding met Johannes 7:37: ‘Als iemand dorst heeft, laat hem tot Mij komen en drinken!’ 
We kunnen bidden: Here Jezus, ik erken de voorwaarden voor het ontvangen van de Heilige Geest volledig. Ik vraag U oprecht of U dat nu, vandaag, in mij wilt vervullen. Onze wonderbaarlijke God helpt ons zelfs met de verwezenlijking van de voorwaarden. 

Het is zeer waardevol om met Gods beloftes te bidden. Wie zich daar meer op wil oriënteren kan hoofdstuk 5 meerdere malen lezen.

De Heilige Geest is de bron van een vervuld leven
Wat zegt Jezus zelf over de reden waarom Hij naar deze aarde kwam? Hij zegt: ‘Ik ben gekomen om te zorgen dat zij leven hebben, leven in overvloed’ (Johannes 10:10, GNB). 
Jezus wil dat wij dit nieuwe leven nu al krijgen en dat we dat na Zijn wederkomst in nog weer andere dimensies, in de vorm van eeuwig leven in het koninkrijk van God mogen voortzetten. En Hij laat ons zien dat de Heilige Geest de bron van dit vervulde leven is: Als iemand dorst heeft, laat hem tot Mij komen en drinken. Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien. En dit zei Hij over de Geest. (Johannes 7: 37-39). 

Is dat niet een passende illustratie van het leven in volheid: Stromen van levend water? 

Het voorbeeld van Jezus 
Heeft Jezus in Zijn leven hier op aarde niet een dienovereenkomstig voorbeeld gegeven? Wij weten dat Jezus in Maria, Zijn moeder, door de Heilige Geest verwekt werd (Mattheüs 1:18). Wij weten dat Hij na Zijn doop gebeden heeft, en ‘dat de Heilige Geest op Hem neerdaalde in de gedaante als een duif (Lukas 3:22). Was het onder deze omstandigheden voor Hem ook noodzakelijk en belangrijk elke dag de Heilige Geest te ontvangen? Ik citeer E.G. White: ‘Elke morgen had Jezus contact met Zijn Vader in de hemel, terwijl Hij dagelijks van Hem een verse doop met de Heilige Geest ontving.’ 

In Van Jeruzalem naar Rome staat: Voor de medewerker die zich aan de Heere gewijd heeft, is het een heerlijke troost te weten, dat zelfs Christus toen Hij op aarde was, Zijn Vader dagelijks om een nieuwe toevoer van genade bad. 
Jezus heeft ons inderdaad hierin een voorbeeld gegeven. We moeten ons afvragen: Als Jezus dagelijks opnieuw de Heilige Geest nodig had, is het dan niet nog veel noodzakelijker voor jou en mij? 
De apostel Paulus heeft het doel van Jezus goed begrepen. Hij bevestigt aan de gemeente Efeze dat ze verzegeld werden met de Heilige Geest, toen ze tot geloof kwamen (Efeziërs 1:13). In Efeziërs 3:16,17 biedt Hij hen aan met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest. In Efeziërs 4:30 maant hij hen: ‘Bedroef de Heilige Geest van God niet.’ In Efeziërs 5:18 roept hij, als gevolmachtigde apostel, de mensen in Efeze en ook ons, op: ‘Word vervuld met de Geest’ ofwel: laat je voortdurend en steeds opnieuw met de Geest vervullen. 13 We zien dat we een dagelijkse vernieuwing van de Heilige Geest nodig hebben, ook wanneer we die bij de wedergeboorte ontvangen hebben. 

Voor het geestelijke leven en de groei van een christen is het belangrijk dagelijks vervuld te worden met de Heilige Geest. 
Over Efeziërs 5:18 staat in het ZDA Bijbelcommentaar: Wat betekent het met de Heilige Geest gedoopt te worden? Jezus zelf legde dit met een betekenisvolle uitdrukking uit. Men is met de Heilige Geest gedoopt (Handelingen 1:5) wanneer de Heilige Geest ‘over u gekomen is’ (Handelingen 1:8). Gedoopt te worden betekent volledig in iets ondergedompeld te worden – normaal gesproken in water. Dit gaat om de hele persoon. De doop met de Heilige Geest betekent volledig onder de invloed van de Heilige Geest te komen, volledig door Hem ‘vervuld’ te worden. Dit is niet een eenmalige gebeurtenis maar iets dat steeds opnieuw herhaald moet worden, zoals Paulus in Efeziërs 5:18b duidelijk maakt door de Griekse tijdsvorm van het werkwoord ‘vervullen’ te gebruiken.

Jezus’ afscheidswoorden en de Heilige Geest 
Jezus wilde de discipelen in Zijn afscheidswoorden blijdschap en hoop meegeven. Hij deelde hen daarom mee dat in Zijn plaats de Heilige Geest zou komen. Jezus zegt tegen de discipelen iets zeer verrassends in Johannes 16:7: Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen, maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden.

Een nieuwe en goede oplossing 
Jezus zegt tegen de discipelen iets zeer verbazingwekkends: Het is beter voor jullie dat ik wegga. Dat betekent dan toch dat deze nieuwe oplossing – dat Hij door de Heilige Geest met ons is – beter is dan Zijn persoonlijke (fysieke) aanwezigheid. Op deze manier is Hij niet begrensd, want Hij kan zo bij eenieder zijn, waar die zich ook bevindt. 

Een persoonlijke getuigenis van een leraar en van een van haar studenten 
Toen het boekje Stappen naar persoonlijke opwekking van Helmut Haubeil ongeveer een jaar geleden in mijn thuisgemeente werd uitgereikt, las ik het heel snel door. Al tijdens het lezen had ik meer ervaringen met God dan ooit tevoren - dit fascineerde me en moedigde me aan. In de bijlage van het boekje vond ik de volgende suggestie: ‘Pedagogisch onderzoek heeft aangetoond dat het noodzakelijk is zes tot tien keer te lezen of te luisteren naar een essentieel onderwerp, voordat we het goed hebben begrepen.’ Deze bemoedigende woorden: ‘Probeer het minstens één keer. Het resultaat zal je overtuigen,’ trokken mijn aandacht. 
Ik wilde dat ervaren en al bij de derde lezing greep het me aan en voelde ik een grote liefde voor onze Verlosser, waar ik mijn hele leven naar had verlangd. Binnen twee maanden had ik het boekje zes keer gelezen en het resultaat was de moeite waard. Het was alsof ik kon begrijpen hoe het zou zijn als Jezus dicht bij ons komt en we in Zijn zuivere, vriendelijke en liefdevolle ogen kunnen kijken. Vanaf dat moment wilde ik niet meer leven zonder deze vreugde in onze Heiland. Wanneer ik 's morgens wakker werd, verlangde ik al naar mijn morgenwijding om wederom de gemeenschap met God te mogen ervaren en gedurende de dag bad ik stil dat de Heilige Geest me zou helpen bij mijn gedachten tijdens mijn gesprekken en mijn voorbeeld zou zijn tijdens het lesgeven en communiceren. 
Wanneer een kind negatieve aandacht trok en dienovereenkomstig handelde, gaf God me kracht en wijsheid om ermee om te gaan. Sindsdien zijn mijn werkdagen gevuld met de aanwezigheid van de Schepper. Hij helpt me letterlijk in mijn dagelijks leven. 
Sindsdien bid ik 's ochtends en tussendoor om de uitstorting van de Heilige Geest. Het is alsof je dichter bij de hemel bent en al kunt proeven hoe het daar zal zijn. 
Tijdens het lezen van het boekje kwam de gedachte bij me op dat mijn leerlingen op school ook zouden moeten delen in deze ervaring. Ik geef les aan 10- tot 15-jarigen op onze Adventschool Elijah in Vorarlberg, Oostenrijk. Dus ik bad dat God me kansen zou geven. Al snel daarna had ik een van mijn meest geweldige ervaringen over hoe de Heilige Geest kan werken in de harten van jonge mensen.

Een 13-jarig boefje en de Heilige Geest 
Het begon een jaar voordat ik het boekje over de Heilige Geest las. Er kwam een nieuwe leerling op school en binnen een paar dagen veranderde onze vredige oase in een vechterskamp. De jongen was toen 13 jaar oud - hij was de grootste van alle kinderen en 
evenredig sterk. Veel dingen die tijdens het schooljaar waren geleerd en geweldige vruchten hadden
voortgebracht, leken in een oogwenk te zijn verdwenen. 
Hij vertelt zelf hierover: Toen ik naar mijn huidige school kwam, had ik geen idee wat me te wachten stond. Op mijn tweede schooldag liet ik mezelf uitdagen, ik verloor mijn zelfbeheersing en begon te vechten met een van mijn klasgenoten. Ik sloeg hem ondanks dat hij aanzienlijk zwakker was dan ik, ik schold hem uit en riep dat ik hem nooit meer wilde zien. 

Later begreep ik dat ik fout zat en verontschuldigde ik me zoals ik dat in het verleden altijd had gedaan. Daarna had ik een gesprek met de rector. In de volgende maanden ontstond er een proces in mij. Het is verbazingwekkend dat dit proces toen pas begon te werken alhoewel ik de zoon van een predikant ben. Ik begon meer tijd met Jezus door te brengen. Ik dacht dat deze jongen extra speciale aandacht nodig zou hebben. Hij was zich bewust van zijn falen, betreurde het en probeerde het opnieuw, maar in eigen kracht had hij geen blijvend succes. In het begin ging er bijna geen dag voorbij dat hij niet vocht, maar geleidelijk aan werd het beter. Na zes maanden zei hij dat hij dacht dat het de gebeden waren die hem dichter bij God hadden gebracht. In de tussentijd was hij begonnen om ‘s morgens te bidden voor kracht. 
Zijn woedeaanvallen en vechtpartijen kwamen minder vaak voor. Elf maanden waren verstreken sinds zijn eerste dag op school en we zagen nog meer vooruitgang bij hem. Maar zijn vloeken, zijn woede-uitbarstingen en zijn vuisten had hij nog steeds niet onder controle. 
Het was ook logisch - hij probeerde op eigen kracht en op eigen inzicht te winnen, wat soms wel en soms helemaal niet werkte. Onze gebeden hadden iets bereikt, maar zijn denkwijze was nog steeds niet goed en de vernieuwende kracht van de Geest ontbrak. Wat heeft het voor zin als een persoon zijn fouten ziet, probeert zijn boosheid te beheersen en op het volgende moment weer faalt? Net op het moment dat ik me realiseerde dat ik ten einde raad was, ontving ik het bovenstaande boekje. Het kwam precies op het juiste moment. Toen besefte ik wat we misten. Het was de kracht van de Heilige Geest. We hadden Hem zelfs niet gevraagd ons te helpen! 

Omdat ik was geraakt door de boodschap van Stappen naar persoonlijke opwekking, kreeg ik de moed om de jongen te vragen of hij ooit om de Heilige Geest had gebeden. Nee, dat had hij nog nooit gedaan. Toen probeerde ik zijn interesse in het boekje te wekken. Ik gaf het hem echter niet. Hij zou het echt moeten willen. En al snel vroeg hij om het boekje. Nogmaals in zijn eigen woorden: 
In november 2012 gaf mijn leraar me het boekje Stappen naar persoonlijke opwekking. Ik begon gretig te lezen. In die tijd was ik niet echt bekend met het werk van de Heilige Geest. 
De eerste dag had hij bijna twee hoofdstukken verslonden en toen vroeg hij me hoe vaak ik het had gelezen. Hij begon meteen de hoofdstukken opnieuw te lezen en wilde precies doen wat het boekje suggereerde: zes tot tien keer lezen. 
Sindsdien is er veel veranderd. Vanaf december 2012 waren er geen vechtpartijen of ruzies meer - ik kon het nauwelijks geloven. De jongens die hij telkens in elkaar sloeg, werden zijn vrienden en ze konden goed met elkaar opschieten. 
Hij is compleet veranderd. Hij is beleefd en zelfs meegaand en een vrede heeft zijn agressieve karakter overgenomen. Zijn klasgenoten kunnen bevestigen dat God aan het werk was. Je kunt de vruchten elke dag zien. Tot Gods glorie wil ik vermelden dat de jongen besloot om zich in juni 2013 te laten dopen. Als dat niet de Heilige Geest was! Ik had altijd gedacht dat ik een kind kon leiden en het de redelijkheid van iets kon laten inzien. Geduld, aandacht en veel gesprekken zouden het werk moeten doen, maar het werkte gewoon niet op de lange termijn. God moest ingrijpen en mij leren dat het Zijn Geest is die het onmogelijke mogelijk maakt. 
Op een dag wanneer deze jongen in de hemel is, zal ik weten dat God het tot stand heeft gebracht. Toen ik aan het einde van mijn latijn was en uiteindelijk tot het inzicht kwam dat ik hem niet kon leiden, begon God radicaal aan hem te werken. Het bemoedigt me te zien dat er bij God geen hopeloze gevallen zijn. ⎯ C.P. 

Gebed
Vader in de hemel, dank U voor de indringende uitnodiging van Jezus om voor de Heilige Geest te bidden. De verliezen die door het gebrek aan de Heilige Geest zijn ontstaan, spijten mij. Ik heb deze goddelijke hulp nodig, zodat Jezus in mijn leven groter wordt. Er is geen onderdeel in mijn leven, waarin ik Zijn hulp niet nodig heb. Dank U dat de Heilige Geest mijn karakter veranderen kan en mij voor Gods koninkrijk geschikt wil maken. Ik geef mij, met alles wat ik ben en heb, aan U. Dank U dat U mij aanneemt, dank U voor Uw zegen. Help me te groeien in de kennis van de Heilige Geest. Amen.

Reacties

Populaire posts