5) onze problemen zijn op te lossen

1 Petrus 4:11 Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt; als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.


Hoe kunnen wij een blijmoedig en sterk christen worden?  
Hoe kan de Heilige Geest ons leven vullen? 

Jezus zegt in de gelijkenis van de wijnstok: ‘Blijf in Mij, en Ik in u’ (Johannes 15:4). ‘Het betekent een constant ontvangen van Zijn Geest, een leven van onvoorwaardelijke overgave aan Zijn dienst. Deze tweezijdige goddelijke oplossing voor ons kernprobleem is tegelijkertijd de weg tot een gelukkig christelijk leven. Waarom? Jezus heeft hierover gezegd: ‘Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u zal blijven en uw blijdschap volkomen zal worden’
(Johannes 15:11).
Door de beide stappen (het continu ontvangen van de Heilige Geest en volledige overgave) leeft Christus in ons en dat is de weg tot volkomen blijdschap. Kolossenzen 1:27 spreekt over de rijkdom van de heerlijkheid: Christus in u. Is het niet opmerkelijk dat Jezus de gelijkenis van de wijnstok ingebed heeft in de belofte voor de Heilige Geest in Johannes 14:15-31 en het werk van de Heilige Geest in Johannes 16:5-15? 

‘‘Het beslissende is, dat we ons (in de regel) 
dagelijks aan God wijden, 
met alles wat we zijn en hebben 
en dat we ook dagelijks opnieuw in 
geloof om de vervulling met de Heilige Geest 
bidden en Hem ontvangen.’’

Waarom is een dagelijkse overgave aan Jezus nodig? Jezus zegt in Lukas 9:23: ‘Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen.’ Jezus zei dat discipelschap een dagelijkse aangelegenheid is. Jezelf verloochenen, betekent Jezus heerschappij over je hele geven. Het dragen van een kruis betekent niet dat we dagelijks moeilijkheden hebben.
Enerzijds betekent het je ego dagelijks op te geven en jezelf blij en gewillig in alles aan Jezusonderwerpen - zoals Paulus over zichzelf zei: ‘Ik sterf elke dag’ (1 Korinthe 15:31). 
Wanneer iemand een kruis droeg, zoals in Jezus’ tijd op aarde, dan was hij ter dood veroordeeld en ging hij naar de plaats van executie. Het gaat dus om een dagelijkse hernieuwing van onze fundamentele overgave aan Jezus Christus. Anderzijds gaat het er ook om, dat we de moeilijkheden aanvaarden die kunnen ontstaan bij het volgen van Jezus.
Wij hebben ons lichamelijke leven bij de geboorte ontvangen. Om leven, kracht en gezondheid te verkrijgen, eten we normaal gesproken dagelijks. Wij ontvingen ons geestelijke leven bij de wedergeboorte. Om dit geestelijke leven sterk en gezond te houden is het nodig om dagelijks voor onze innerlijke mens te zorgen. Als dit niet plaatsvindt in ons fysieke alsook in ons geestelijke leven, worden we zwak, ziek of sterven we zelfs. We kunnen geen maaltijden van tevoren eten om een voorraad op te bouwen, noch een voorraad van de Heilige Geest ontvangen. In het boek Van Jeruzalem tot Rome staat hierover een waardevol advies:

Zoals het is in de natuurlijke wereld, is het ook in de 
geestelijke wereld. Het natuurlijke leven wordt van 
moment tot moment in stand gehouden door 
goddelijke kracht. Dit gebeurt echter niet door een 
rechtstreeks wonder, maar door gebruik te maken van 
zegeningen die binnen ons bereik zijn geplaatst. Op 
deze manier wordt het geestelijke leven in stand 
gehouden door het gebruik van de middelen waar de 
Voorzienigheid voor heeft gezorgd.

Het volgende commentaar in het boek De Wens der Eeuwen maakte een grote indruk op mij: ‘We moeten Christus dag na dag volgen. God geeft ons niet de hulp voor morgen.’
Ellen White zei:

Jezus volgen vereist om zich - bij het begin - met het 
gehele hart te bekeren, en vereist een dagelijkse 
vernieuwing van deze bekering. 54  
[…] Ook wanneer onze toewijding bij onze bekering 
zonder voorbehoud was, zal het ons van geen nut zijn 
als we het niet elke dag vernieuwen […] 

Wijd uzelf elke morgen aan God. Doe dat vóór alles. Laat uw gebed zijn, ‘Aanvaard mij, Heer, helemaal als de Uwe. Al mijn plannen leg ik aan Uw voeten. Gebruik mij vandaag in Uw dienst. Blijf in mij en laat al mijn werk in U gedaan worden.’ Bid dit dagelijks. Wijd uzelf elke morgen vóór het begin van de nieuwe dag aan God. Onderwerp al uw plannen aan Hem, bereidwillig om ze uit te voeren of op te geven al naar gelang Zijn voorzienigheid dat aangeeft. Zo kunt u elke dag uw leven in Gods handen leggen en zo zal uw leven meer en meer gevormd worden naar het leven van Christus.

Morris Venden zei:
Als u zich van de noodzaak van dagelijkse bekering nog 
niet bewust was, kan de erkenning hiervan een grote 
doorbraak in uw leven zijn. Ellen White verzekerde: 
‘Als u de gemeenschap met Christus zoekt en dagelijks 
bekeerd wordt […] zal al uw klagen verstommen, 
zullen al uw moeilijkheden verdwijnen, alle 
verwarrende problemen waar u nu mee 
geconfronteerd wordt, opgelost worden.

Het blijven in Jezus door een dagelijkse hernieuwing van onze overgave, is even belangrijk als voor de eerste keer tot Hem komen. Morris Venden zegt verder: ‘De dagelijkse verbinding met Christus leidt tot blijvende overgave, het je van moment tot moment aan Hem toevertrouwen.’ 
Wij mogen verzekerd zijn dat wanneer wij ons leven elke morgen bewust overgeven aan Jezus, wij datgene doen wat Hij wenst, want Hij zei: ‘Kom naar mij toe [...]’ (Mattheus 11:28) en: ‘Wie tot mij komt, zal ik beslist niet uitwerpen’ (Johannes 6:37). De Heer is bereid om grote dingen voor ons te doen. Waardoor?
Wij zullen de overwinning niet behalen door aantallen, 
maar door volledige overgave van de ziel aan Jezus. 
We moeten in Zijn kracht voorwaarts gaan, 
vertrouwend op de almachtige God van Israël […] 

‘Niet door kracht en niet door geweld, maar (Zacharia 4:6). De grote invloed die God kan ons wanneer we onszelf volledig overgeven volgt beschreven door John Wesley:

God kan meer met één man die zichzelf voor 100% 
heeft overgegeven aan God, dan met een heel leger 
mannen die zich slechts voor 99% aan Hem hebben 
overgegeven. 

 Ellen White schreef: 
Alleen diegenen die medewerkers van Christus willen worden, alleen diegenen die zullen zeggen: ‘Heer alles wat ik heb en alles wat ik ben is van U’, zullen als zonen en dochters van God worden erkend. 
Eenieder die ziel, lichaam en geest aan God wijdt, 
zal voortdurend nieuwe fysieke en mentale kracht ontvangen... 
De Heilige Geest zet alles op alles om in hart en verstand te werken. 
De genade van God vergroot en vermenigvuldigt hun vermogens, 
en de goddelijke perfectie helpt hen bij het redden van
zielen. Ondanks hun menselijke zwakte zijn ze in staat 
om de daden van de Almachtige te volbrengen.

Tot zover hebben we het thema van dagelijkse ‘toewijding’, ‘verbintenis’, ‘levensovergave’ of ‘bekering’ besproken.

Waarom zou je dagelijks om een nieuwe doop met de Heilige Geest moeten bidden?
Het verzoek om vervuld te worden met de Heilige Geest is een verzoek aan Jezus om bij je te blijven. Want Hij leeft in mij door de Heilige Geest. Maar waarom dagelijks?

Jezus heeft ons een dienovereenkomstig voorbeeld gegeven 
E.G. White zegt in Van Jeruzalem tot Rome:

Voor de toegewijde werker is het een wonderbare 
troost te weten dat zelfs Christus tijdens Zijn leven op 
aarde Zijn Vader dagelijks opzocht voor een verse 
voorraad van benodigde genade […] Zijn eigen 
voorbeeld is een verzekering dat oprecht, volhardend 
gebed aan God in geloof - geloof dat leidt tot volledige 
afhankelijkheid van God, en een toewijding aan Zijn 
werk, zonder voorbehoud - ertoe zal leiden dat 
mensen in de strijd tegen zonde de bijstand van de 
Heilige Geest krijgen.

In 2 Korinthe 4:16 staat een belangrijke bewering: ‘[…] toch wordt de innerlijke mens van dag tot dag vernieuwd.’ Onze innerlijke mens heeft dagelijks zorg nodig. Waardoor vindt deze dagelijkse vernieuwing plaats? Volgens Efeziërs 3:16-17,19 komt het tot stand door de Heilige Geest: ‘Opdat Hij u geeft, naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de innerlijke mens, 
▪ opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u 
in de liefde geworteld en gefundeerd bent […], 
▪ opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God.’ 

Dit leidt ertoe dat:
▪ Het in de regel nodig is dagelijks te bidden
vervulling van de Heilige Geest; 
▪ Christus daardoor in ons woont; 
▪ Hij ons kracht geeft naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid
voor onze innerlijke mens. Gods kracht
bovennatuurlijke kracht; 
▪ Daardoor de liefde van God in ons hart gegeven
▪ Het ook de weg is naar een leven ‘met heel de volheid
God’ (Zie Johannes 10:10; Kolossenzen 2:10). 

Een andere waardevolle tekst is te vinden in Efeziërs 5:18: ‘[…] word vervuld met de Geest.’ Let erop dat dit meer dan een advies is. Het is een goddelijk bevel. Onze God verwacht van ons dat we leven in de Heilige Geest. De experts in de Griekse taal zeggen dat deze tekst specifieker zegt - en ik 
citeer Johannes Mager: ‘Laat uzelf constant en telkens weer opnieuw vervullen met de Geest.’ 
In onze studiegids bij de Bijbel staat hierover geschreven:

De doop met de Heilige Geest betekent volledig onder 
de invloed van de Heilige Geest te komen - volledig 
met Hem vervuld te zijn. Dit is niet een éénmalige 
gebeurtenis, maar iets dat voortdurend moet worden 
herhaald, zoals Paulus in Efeziërs 5:18 aangeeft met de 
tijdsvorm van het Griekse werkwoord ‘vervullen.

De apostel Paulus schreef dit in Efeziërs 5, hoewel hij in hoofdstuk 1:13 het volgende had geschreven: ‘… In Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte.’ De Efeziërs hadden klaarblijkelijk al de Heilige Geest ontvangen. Toch was het voor hen noodzakelijk: ‘Met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest’ en ‘zich constant en telkens weer opnieuw te laten vullen met de Geest’.66 In Hoodfstuk 4:30 waarschuwt hij ons de Heilige Geest niet te bedroeven of te beledigen. Ellen White zegt: 

Voor een dagelijkse doop van de Geest zou elke 
werker zijn smeekbede tot God moeten brengen. 67 
Om de gerechtigheid van Christus te mogen bezitten, 
moeten we dagelijks veranderd worden door de 
invloed van de Geest, om een deelgenoot van de 
goddelijke natuur te zijn. Het is het werk van de Heilige 
Geest om de smaak te verheffen, het hart te heiligen, 
om de gehele mens te veredelen. 

De Heer zei op een andere plaats door haar:
Degenen die zijn bewogen door de Heilige Schrift als de stem van God, en ernaar verlangen om Zijn leer te volgen, moeten dagelijks leren, dagelijks geestelijke vurigheid en kracht ontvangen, die in de (vorm van de) gave van de Heilige Geest is voorzien voor elke ware gelovige.

Bovendien zei zij: 
‘Wij moeten Christus dag na dag volgen. God geeft geen hulp voor morgen.’ Ergens anders schrijft zij:

Een continue verbinding met de goddelijke bron is 
essentieel voor onze vooruitgang. Wij hebben 
misschien een deel van de Geest van God gekregen, 
maar door gebed en geloof moeten wij voortdurend 
op zoek naar meer van de Geest.

Ik vond ook dit verbazingwekkende citaat:
U hebt een dagelijkse doop van de liefde nodig die in de dagen van de apostelen hen allen eensgezind maakte.
Romeinen 5:5 laat ons zien dat Gods liefde door de Heilige Geest in onze harten is uitgegoten. We vinden hetzelfde in Efeziërs 3:17. De dagelijkse doop met de Heilige Geest (vervuld worden met de Heilige Geest) bewerkt tegelijkertijd een dagelijkse doop met liefde (vervuld zijn met Gods’ Agape-liefde). Daarbij komt volgens Galaten 5:16 en Romeinen 8:12 duidelijk naar voren dat daardoor de kracht van de zonde verbroken wordt. 

Het belang van persoonlijke aanbidding
Als het zo belangrijk is mij dagelijks aan Jezus over te geven en te vragen om vervuld te worden met de Heilige Geest, welke betekenis heeft dan mijn persoonlijke aanbidding? Ik heb teksten opgevoerd die ons tonen dat de innerlijke mens dag aan dag vernieuwd wordt. Dit werpt een helder licht op het grote belang van onze dagelijkse persoonlijke aanbidding.
Het fundament voor de hele eredienst in het heiligdom was het ochtend- en avondbrandoffer. Op Sabbat was er een extra Sabbatbrandoffer (Numeri 28:4,10). Welke betekenis had het brandoffer?

Het brandoffer vertegenwoordigde de volledige 
overgave van de zondaar aan de Heer. Hierbij behield 
de mens niets voor zichzelf, alles behoorde God toe.73 
De uren van het ochtend- en het avondoffer werden 
als heilig beschouwd, en ze werden in de hele Joodse 
natie nageleefd als de vastgestelde tijd voor 
aanbidding [...]. In deze gewoonte hebben christenen 
een voorbeeld voor het ochtend- en avondgebed. 
Terwijl God een loutere ceremonie - zonder de geest 
van aanbidding - veroordeelt, kijkt Hij met groot 
genoegen op hen die Hem liefhebben, en die zich 's 
ochtends en ‘s avonds buigen om zo vergeving voor de 
begane zonden te zoeken en hun gebeden voor 
noodzakelijke zegeningen voor te leggen.

Merken wij op dat de dagelijkse aanbidding in verbinding met de sabbat de basis voor ons geestelijk leven is? En maakt het ons ook niet duidelijk dat het gaat om een volledige overgave aan Jezus Christus, die door de Heilige Geest wordt uitgenodigd om in ons te wonen? 
Het is één van de belangrijkste geestelijke principes om boven alles God elke dag de prioriteit te geven. Jezus zei in de Bergrede: ‘[...] zoek eerst het koninkrijk van God en Zijngerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden’ (Mattheüs 6: 33).  
Het Koninkrijk van God betekent: nú Christus in je hart hebben. Vandaar de dagelijks overgave en het dagelijks gebed om de Heilige Geest tijdens onze persoonlijke stille tijd. Als wij eenmaal voor God staan zal de beslissende vraag zijn: hadden wij de reddende persoonlijke relatie met Christus en zijn wij daarin gebleven (Zie Johannes 15:1-17)? 
Verlang je niet naar meer vervulling in je geloof? Wie zelden of geen stille tijd met God doorbrengt of alleen een ontoereikende persoonlijke aanbidding kent, zal waarschijnlijk slechts één keer per week door de eredienst worden versterkt. Dat is vergelijkbaar met iemand die maar één keer per week zou eten. Zou het niet absurd zijn om slechts één keer per week te eten? Betekent dit niet dat een christen zonder aanbidding vleselijk is? 
Als hij in deze toestand zou blijven, zou dat betekenen dat hij niet zou worden gered. Als wij vleselijke christenen zijn, kan aanbidding slechts een verplichting zijn. Wanneer wij geestelijk zijn, zal aanbidding meer en meer een noodzaak worden.

‘‘Om de gerechtigheid van Christus 
te hebben is het noodzakelijk 
veranderd te worden door de invloed 
van de Heilige Geest ten einde deel 
te hebben aan de goddelijke 
natuur.’’

Jaren geleden las ik een boekje van Jim Vaus: Gangster buigt voor God. Hij was een crimineel die zich bekeerde. Hij beleed oprecht zijn zonden, zoals meineed, diefstal, enz. Hij ondervond daarbij een enorme ingreep van God. Dit maakte indruk op mij. Ik zei tot mijzelf: met mij gaat het in elk opzicht 
goed, maar zulke ervaringen heb ik niet. In een gebed zei ik toen tot de Heer: ‘Vader in de hemel, ik wil ook al mijn zonden die ik ken en die U mij nog zult tonen, bekennen. 
Bovendien zal ik een uur eerder opstaan om te bidden en de Bijbel te lezen. Dan wil ik zien of U ook in mijn leven ingrijpt.’ God zij geprezen! Hij greep in mijn leven in. Sindsdien is vooral de ochtendwijding in verbinding met de sabbat, de basis voor mijn leven met God

‘‘Door dagelijkse overgave en door 
dagelijks vervuld te worden met de 
Heilige Geest, zullen onze levens ten 
goede worden veranderd. Dit gebeurt 
tijdens onze persoonlijke 
aanbiddingstijd.’’ 

Aanbidding in Geest en waarheid 
De grote zorg is de aanbidding van God. In Gods laatste boodschap aan de mensheid gaat het om het aanbidden van de Schepper in tegenstelling tot de aanbidding van het beest (Openbaring 14:6-12). Het uiterlijke teken van aanbidding is de Sabbat (aanbidding van de Schepper). De innerlijke houding van aanbidding wordt getoond in Johannes 4:23-24: 

Maar de tijd komt en is nu, dat de ware aanbidders de 
Vader zullen aanbidden in geest en waarheid; want de 
Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. God is Geest, en 
wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest 
en waarheid.

Aanbidden in de geest betekent natuurlijk het bewuste aanbidden, maar ook het vervuld zijn met de Heilige Geest. 
Aanbidden in de waarheid betekent te leven in volledige overgave aan Jezus, die de waarheid in persoon is. Jezus zei: 
‘Ik ben de waarheid’ (Johannes14:6). Dit betekent: door de inwoning van Jezus te leven volgens Gods Woord en Zijn  richtlijnen, want Hij zei: ‘Uw woord is de waarheid’ (Johannes 17:17) en Psalm 119:142 zegt: ‘Uw wet is waarheid’. Als wij nu niet in aanbidding leven, lopen wij dan niet het gevaar om op een kritiek moment te falen? Dit zal een groot probleem zijn voor alle vleselijke christenen. Ik denk dat wij allemaal met Gods hulp vooruitgang willen boeken en wensen te groeien in kennis. Het kan zijn dat een verkeerde zienswijze voor sommigen een belemmering is om vooruit te komen. 

Doop en de Heilige Geest 
Sommige mensen denken dat ze vervuld zijn met de Heilige Geest omdat ze gedoopt zijn, en dat daarom alles in orde zou zijn en er verder niets meer nodig is. D. L. Moody zegt hierover:

Velen denken dat, omdat ze veronderstellen: 
‘eenmaal vervuld, altijd vervuld’. Oh mijn vriend, wij 
zijn lekke vaten, het is noodzakelijk dat we constant 
onder de fontein blijven om vol te zijn.

Joseph H. Waggoner zei:

In alle gevallen waarin de doop wordt gezien als bewijs 
voor de gave van de Heilige Geest, wordt de 
berouwvolle zondaar in vleselijke zekerheid gewiegd. 
Hij vertrouwt alleen op zijn doop als een teken van 
Gods genade. De doop en niet de Geest in zijn hart zal 
zijn ‘onderpand’ of ‘getuigenis’ zijn [...] 

De doop is een belangrijke beslissing en komt overeen met Gods wil. Zij behoudt haar grote betekenis. Maar wij moeten niet terugkijken op een gebeurtenis uit het verleden als bewijs dat wij vervuld zijn met de Heilige Geest. Het gaat er veel meer om nu te weten en te ervaren dat we vervuld zijn met de Heilige Geest. 
Sommige mensen hebben de Heilige Geest ontvangen voordat ze werden gedoopt, zoals bijvoorbeeld Cornelius, zijn gezinsleden en vrienden, evenals Saulus. Anderen ontvingen de Heilige Geest pas na de doop, zoals de Samaritanen of de twaalf mannen in Efeze. Maar ongeacht of de ontvangst van de Heilige Geest vóór, tijdens of na de doop plaatsvond, is het cruciaal dat we het op een gegeven moment hebben ontvangen en dat het nu in onze harten is. Het wezenlijke is niet wat er in het verleden is gebeurd, maar hoe het er vandaag de dag met mij voorstaat. Laat mij je nog een keer eraan herinneren dat wij ons lichamelijke leven bij de geboorte hebben ontvangen. Dit leven wordt in stand gehouden door dagelijks te eten, drinken, bewegen, slapen, enzovoort. Anders zouden wij al lang niet meer leven. Voor het geestelijke leven gelden precies dezelfde wetten als voor het lichaam. Wij ontvingen het nieuwe leven door de Heilige Geest en wel door onze volledige overgave aan Christus, zodat het in ons blijft. En het blijft in ons door het gebruik van de middelen die de Heer ons daarvoor ter beschikking stelt. Het wordt verkregen door de Heilige Geest, het gebed en het Woord van God. Mag ik herhalen wat E.G. White zegt? 

Het natuurlijke leven wordt van moment tot moment 
bewaard door goddelijke kracht; toch wordt het niet 
ondersteund door een direct wonder, maar door het 
gebruik van zegeningen die binnen ons bereik worden 
geplaatst. Dus het spirituele leven wordt ondersteund 
door het gebruik van die middelen die door de 
Voorzienigheid worden geboden. 

Dit betekent dat de Heilige Geest ons op het moment van de wedergeboorte wordt gegeven om in ons te blijven. Maar dit ‘blijven’ heeft te maken met het dagelijks toepassen van de 
middelen die de Heer ons ter beschikking heeft gesteld. Welk resultaat kunnen wij verwachten als wij de middelen niet toepassen?  
De Heilige Geest is het belangrijkste van alle ‘middelen’. Daar komt bij: het belang van gebed, de verbinding met God door zijn Woord, deelname aan de eredienst, onze dienst in naam van Jezus en dergelijke zaken. 
Ik denk dat het voor ieder van ons duidelijk is dat het ook nodig is om dagelijks voor de innerlijke mens te zorgen. Als we dat niet doen, zullen we betreurenswaardige gevolgen te verduren krijgen. Wij kunnen noch reserves opbouwen door van tevoren te eten, noch de Heilige Geest als reserve van 
tevoren ontvangen. ‘God geeft ons vandaag geen hulp voor morgen.’
Een dagelijkse overgave aan Christus is noodzakelijk en we moeten de Heilige Geest dagelijks in ons 
leven uitnodigen. Het zijn de twee kanten van één medaille en beide zaken dienen echter slechts één doel: een intieme persoonlijke relatie met Christus. Met mijn overgave geef ik mijzelf aan Hem en met het gebed om de Heilige Geest nodig ik Hem uit in mijn hart. Onder andere laat 1 Johannes 3:24 
(en ook Johannes 14:17-23) ons zien dat Jezus in ons woont door de Heilige Geest: ‘... hieraan weten wij dat Hij in ons blijft, namelijk aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft’.  

De werking van de Heilige Geest 
Wanneer de Heilige Geest in mij is, bewerkt hij in mij wat Christus volbracht heeft. Romeinen 8:2 zegt: ‘Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood’. We kunnen de wet van de Geest uitleggen als de manier waarop de Heilige Geest werkt in een hart dat aan God is overgegeven. Alleen de Heilige Geest kan in mij tot leven brengen wat Christus heeft bewerkstelligd. E.G. White legt het goed uit:

De Geest moest worden gegeven als een vernieuwend 
middel, en zonder dit zou het offer van Christus 
nutteloos zijn geweest [...] Het is de Geest die 
bewerkstelligt wat door de Verlosser van de wereld is 
uitgewerkt. Het is door de Geest dat het hart zuiver 
wordt gemaakt. Door de Geest wordt de gelovige 
deelgenoot van de goddelijke natuur. De kracht van 
God wacht op hun verzoek en aanname. 

Thomas A. Davis beschrijft dit proces als volgt:
Dat betekent dat zelfs de effectiviteit van Christus’ 
werk voor de mens afhankelijk is van de Heilige Geest. 
Zonder Hem zou alles wat Jezus op deze aarde deed - 
in Gethsemané, aan het kruis, of de opstanding uit het 
graf, evenals Zijn priesterlijk dienstwerk in de hemel - 
zonder succes blijven. De resultaten van het werk van 
Christus zouden niet veel nuttiger zijn dan die van 
welke grote wereldgodsdienst of ethische leider dan 
ook. Want hoewel Christus - in tegenstelling tot hen -
God was, zou Hij de mens niet alleen door Zijn 
voorbeeld en Zijn leer kunnen redden. Om dat te 
veranderen, was het nodig om in hen te werken. Dit 
werk wordt gedaan door de Heilige Geest, die was 
gezonden om in de harten van de mensen datgene te 
doen, wat Jezus mogelijk had gemaakt.

Is dat alleen al niet een geweldige reden om ervoor te zorgen dat je van de Heilige Geest vervuld bent?

Zodra de Geest van God bezit neemt van het hart, 
verandert Hij het leven. Zondige gedachten worden 
uitgebannen, slechte daden vermeden. Liefde, 
nederigheid en vrede nemen de plaats in van 
boosheid, jaloezie en geruzie. Vreugde neemt de 
plaats in van verdriet, en het gezicht weerspiegelt 
hemels licht.

Er zijn nog veel meer waardevolle gevolgen die plaatsvinden door een leven in de Heilige Geest, maar zonder de Heilige Geest zullen er grote gebreken en verliezen zijn. Het verschil tussen een leven zonder of met de Heilige Geest wordt uitvoeriger behandeld in hoofdstuk 4.

Ben ik vervuld met de heilige geest? 
Stel uzelf eens de volgende vragen met betrekking tot het vervuld zijn met de Heilige Geest: 
  • Is er iets te merken van de werking van de Heilige Geest in mijn leven? Heeft Hij bijvoorbeeld Jezus als persoon in mij groot en levend gemaakt? (Johannes 15:16). 
  • Begin ik de innerlijke stem van de Heilige Geest te horen en te begrijpen? Kan Hij mij leiden in de grote en kleine beslissingen van mijn leven? (Romeinen 8:14). 
  • Is er in mij een nieuwe vorm van liefde voor andere mensen ontstaan? Schenkt de Heilige Geest mij een teder medeleven en diepe zorg voor mensen die ik normaal gesproken niet als vrienden zou kiezen? (Galaten 5:22, Jakobus 2: 8,9).  
  • Ervaar ik keer op keer hoe de Heilige Geest mij helpt met mijn medemensen om te gaan? Geeft de goddelijke Helper mij bijvoorbeeld de juiste woorden die het hart van een mens met zorgen of verdriet bereiken?  
  • Geeft de Heilige Geest mij de kracht om aan anderen over Jezus te vertellen en hen naar Jezus’ koninkrijk te leiden? 
  • Ervaar ik hoe de Helper mij bijstaat in mijn gebeden en mij helpt om de diepste gevoelens van mijn hart aan God voor te leggen? 
Wanneer we deze vragen overdenken, zien wij wat een grote behoefte wij hebben om te groeien in de Heilige Geest, om Hem beter te leren kennen en Hem meer lief te hebben.

Verzoening tussen vader en zoon 
Een broeder schreef:
Mijn vader en ik zijn verzoend. Na studie van Stappen 
naar Persoonlijke Opwekking en 40-dagen Gebed en 
Aanbidding, deel 1 en 2, beleefde ik de geweldige 
ervaring van het vervuld raken met de Heilige Geest. 
Het was voor mij bijzonder inspirerend om te ervaren 
dat de Heilige Geest op alle gebieden van mijn leven 
kan en wil werken. Mijn relatie met mijn vader was 
altijd al een beetje ingewikkeld. Mijn wensen en 
gebeden tijdens mijn kindertijd en jeugd waren altijd 
al om een betere relatie met mijn vader te hebben. 
Maar het verslechterde steeds. Zes tot zeven jaar 
verstreken. God vulde de grote leegte in mijn hart. 
Tijdens de studie en het gebed over de vervulling met 
de Heilige Geest, hebben mijn vrouw en ik veel grote 
ervaringen met God gehad. We baden tot God voor 
onze familie en in het bijzonder voor mijn vader. In die 
tijd ontving ik een nieuwe kracht om van mijn vader te 
houden. Ik kon hem alles vergeven wat tijdens mijn 
jeugd in onze relatie niet zo goed is gelopen. Mijn 
vader en ik zijn nu vrienden. Hij begon een geestelijker 
mens te worden en begon andere mensen over God te 
vertellen. Vandaag de dag, twee jaar later, is de 
verhouding tot mijn vader nog steeds erg goed. Ik ben 
God dankbaar voor deze ervaring. Vroeger voelde ik 
me zo machteloos en vaak heel alleen. Maar sinds ik 
dagelijks om de vervulling met de Heilige Geest heb 
gebeden, ervaar ik een geheel nieuwe prachtige 
manier van leven en relatie met God.’ 
(Naam is bekend bij de auteur)  

Gebed  
Heer Jezus, dank U dat U in mij wilt blijven door de Heilige Geest. Dank U dat onze vertrouwens- en liefdesrelatie door een dagelijkse overgave groeit. Heer, help mij, om de Heilige Geest en Zijn dienstbeter te leren kennen. Ik verlang ernaar om te weten wat Hij voor mij, voor mijn gezin en familie en mijn gemeente wil doen en hoe wij zekerheid kunnen hebben dat wij de Heilige Geest na ons dagelijks gebed ook hebben ontvangen. Hartelijk bedankt daarvoor. Amen.

E.G. White zegt:  
Christus [...] ontving de Heilige Geest zonder 
beperking. Op dezelfde manier wordt Hij aan elke 
volgeling van Christus gegeven wanneer het gehele 
hart is overgegeven. Onze Heer heeft zelf het bevel 
gegeven: word vervuld met de Geest (Efeziërs 5:18). 
Dit gebod is gelijktijdig een belofte ... het heeft de 
Vader behaagd dat in Hem ‘heel de volheid wonen 
zou’ (Kolossenzen 1:19) en ‘en u bent volmaakt 
geworden in Hem. (Kolossenzen 2:10). 

Bijlage bij Efeziërs 5:18 – ‘Word vervuld met de Geest!’ 
Wij kunnen het ook in de Nederlandse tekst in Efeziërs 5:18 herkennen dat de oproep in de gebiedende wijs staat. 
Vervolgens zien wij dat de oproep aan iedereen is gericht. En wij zien dat het onze taak is om te zoeken naar de volheid van de Heilige Geest. Maar de Griekse tekst maakt het nog duidelijker. Johannes Mager zegt daarover: ‘Er bestaat in de brieven van het Nieuwe Testament slechts één gedeelte dat rechtstreeks spreekt van het vervuld zijn met de Geest: 
‘Word vervuld met de Geest’ (Efeziërs 5:18). In Handelingen maken wij kennis met het vervuld zijn met de Geest als een geschenk om in bijzondere situaties krachtig te kunnen handelen. Paulus formuleert daarentegen (in de directe opdracht van de Heer - zie verder aan het einde van deze bijlage) het vervuld worden als een gebod, dat ongeacht de situatie, voor alle navolgers van Jezus geldt.  Deze korte maar belangrijke oproep bevat vier essentiële gezichtspunten:

  1. De werkwoordsvorm voor ‘vullen’ (Grieks: plērousthe) staat in de gebiedende wijs. Paulus geeft hier geen aanbeveling of een vriendelijk advies. Hij doet geen suggestie die je kunt accepteren of afwijzen. Hij beveelt als een gezaghebbend apostel. Een gebod richt zich telkens tot de wil van de mens. Of een christen vervuld is van de Geest is of niet, hangt grotendeels af van hemzelf. Christenen hebben het gebod gekregen om naar vervulling van de Geest te streven. Daaruit bestaat onze verantwoordelijkheid als mens: bij het vervuld worden met de Geest. 
  2. De werkwoordsvorm is in het meervoud. Het gebod richt zich niet tot individuen in de gemeente die speciale taken op zich hebben genomen. Vervuld zijn met Geest is daarom niet het voorrecht van sommige uitverkoren individuen. De oproep geldt voor iedereen die bij de Gemeente hoort, en wel altijd en overal. Er zijn geen uitzonderingen. Paulus ziet het als iets normaals dat alle christenen zich laten vullen met de Geest. 
  3. De werkwoordsvorm staat in de passieve vorm. Het betekent niet 'vul jezelf met de Geest!', maar: ‘Word vervuld met de Geest!’ Niemand kan zichzelf vullen met de Geest. Dat is uitsluitend het werk van de Heilige Geest. Daarin bestaat Zijn soevereiniteit. De mens moet echter de voorwaarden scheppen, zodat de Geest hem kan vullen. Zonder zijn actieve willen, zal de Geest niet in hem werken.  
  4. De gebiedende wijs staat in het Grieks in de tegenwoordige tijd. Deze gebiedende tegenwoordige tijd beschrijft een gebeurtenis die zich voortdurend herhaalt, in tegenstelling tot de gebiedende wijs onbepaalde tijd, die betrekking heeft op een actie die zich op één bepaald moment voltrekt.
Daarom is vervuld worden met de Geest geen eenmalige ervaring, maar een terugkerend en progressief proces. Een christen is geen vat die voor eens en voor altijd gevuld is, maar moet zich constant laten bijvullen. De zin kan daarom ook als volgt worden weergegeven: ‘Laat u voortdurend en altijd weer opnieuw met de Geest vervullen’. 
Het vervuld zijn met de Heilige Geest die ons gegeven is in de doop (in de veronderstelling dat het een doop was die bestond uit water en Geest op basis van volledige overgave), kan verloren gaan als de geschonken vervulling niet wordt vastgehouden. Als het verloren is gegaan, kunt u het opnieuw ontvangen. De vervulling moet herhaald worden zodat de Heilige Geest elk gebied van het leven kan vullen en ons geestelijk leven niet futloos verwelkt. De vervulling met de Geest betekent niet dat we kwantitatief telkens meer van Hem ontvangen, maar dat de Geest telkens meer van ons krijgt. Daarom gebiedt Paulus alle gelovigen om voortdurend vervuld te worden met de Geest. Voor hem is dit de normale toestand van een christen. Eén doop - maar veel ‘vullingen’.

‘‘Onze Heer heeft zelf het bevel 
gegeven: Laat jezelf voortdurend en 
altijd weer opnieuw met de Geest 
vervullen!’’

Reacties

Populaire posts