7) de sleutel tot de praktijk

2 Korinthe 7:1 Omdat wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij onszelf reinigen van alle bezoedeling van vlees en geest, en de heiliging volbrengen in het vrezen van God.


Hoe kan ik Gods oplossing voor mij in de praktijk brengen en ervaren? 
Hoe kan ik zodanig bidden, dat ik na het gebed er zeker van ben, vervuld te zijn met de Heilige Geest? 


Gebed en de vervulling met de Heilige Geest
Het is belangrijk dat wij dit pad in geloof bewandelen, dat wij in geloof bidden om de Heilige Geest. Het gaat erom, na het gebed om de Heilige Geest, erop te vertrouwen en er zeker van te zijn dat de Heer het gebed heeft verhoord en al tijdens mijn verzoek de Heilige Geest heeft gegeven. Galaten 3:14 zegt: ‘[…] opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof’. In de GNB staat: ‘[…] door tegeloven de geest ontvangen.’
Om onze hemelse Vader gemakkelijk te kunnen vertrouwen,heeft Hij ons een belangrijk hulpmiddel gegeven. We noemen het ‘bidden met beloften.’

Bidden met beloften
Laten wij een voorbeeld nemen: stel dat mijn kind op school niet goed is in het Engels en ik wil mijn kind aansporen om ijverig Engels te gaan leren. Dan beloof ik hem dat, als hij een goed cijfer op zijn rapport heeft, hij van mij 10 euro krijgt.
Het kind leert nu ijverig. Ik help hem ook daarbij en inderdaad krijgt hij een goed cijfer. Wat gebeurt er? Wanneer het kind thuiskomt van school en bij de voordeur is, schreeuwt hij al: ‘Papa, 10 Euro!’ Waarom is het kind zo zeker dat hij 10 euro krijgt? Omdat ze hem beloofd zijn en hij aan de voorwaarde heeft voldaan. Dit is, zelfs tussen mensen, heel normaal.

Maar het kan ook gebeuren dat ik op dat moment helemaal geen 10 euro heb. Kan het bij God zo zijn dat Hij niet heeft wat Hij heeft beloofd? Onmogelijk!
Verder kan het gebeuren dat ik mijn belofte intrek en zeg: ik las in een pedagogisch boek dat je kinderen niet met geld moet stimuleren om te leren. Daarom kan ik je geen 10 euro geven. Bestaat het dat God achteraf van gedachten verandert? Onmogelijk!
Wij zien dus dat als wij een belofte van God krijgen en wij hebben aan de voorwaarde voldaan, er maar één mogelijkheid is, namelijk dat wij het beloofde krijgen. Dat wat God toegezegd heeft noemen wij beloften. God beoogt daarmee ons ook in een bepaalde richting aan te sporen, bijvoorbeeld om de Heilige Geest te ontvangen, wat een leven in de kracht van God inhoudt. En Hij wil het ons gemakkelijk maken om Hem te vertrouwen. Vertrouwen is de kern van het geloof. 

Sleutelverzen in de Bijbel als het gaat om bidden met beloften vinden wij in 1 Johannes 5:14,15

Vers 14: En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.

De Heer geeft ons hier een algemene belofte dat Hij gebeden naar zijn wil zal verhoren. De wil van God komt in geboden en beloften tot uitdrukking. Hierop kunnen wij in onze gebeden een beroep doen.
Voor diegenen die bidden naar de wil van God, geldt het volgende vers:

Vers 15 (NBG 51): En indien wij weten, dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, weten wij, dat wij de beden verkregen hebben, die wij van Hem hebben gebeden.
De GNB-vertaling zegt het als volgt: We weten dat Hij ons hoort als we Hem om iets vragen; dan weten we ook, dat we al hebben wat we Hem in onze gebeden hebben gevraagd.

Wat betekent dit? Het betekent dat als onze gebeden naar Gods wil zijn, ze op hetzelfde moment waarop wij ze voor God brengen, verhoord worden. Maar gevoelsmatig merken wij daar meestal niets van. Wij worden door geloof verhoord, niet door gevoelens. De gevoelens kunnen later komen.
Ik heb door het bidden met tabak- en alcoholverslaafden geleerd dat op het ogenblik dat zij om bevrijding baden, zij niets bemerkten, hoewel zij op dat moment werkelijk bevrijd werden. De verhoring zat in het geloof. Maar enkele uren later merkten zij dat ze geen verlangen meer hadden naar tabak of alcohol. Op dat moment hebben zij de verhoring van hun gebed in praktische zin verkregen. Jezus zegt in Markus 11:24: 

Daarom zeg ik jullie: bij alles waar je in je gebed om vraagt, geloof dat je het al gekregen hebt, en je zult het krijgen. (GNB)

E.G. White zegt:
Wij moeten niet uitzien naar een uiterlijk bewijs van de zegen. De gave ligt in de belofte besloten en wij kunnen aan het werk gaan in de volle zekerheid dat wat God beloofd heeft, Hij machtig is te volbrengen, en dat de gave die wij reeds bezitten, verwerkelijkt zal worden wanneer wij die het meest nodig hebben.

Het gaat er dus om, dat we niet naar zichtbare bewijzen zoeken. Hiermee wordt zeker het zoeken naar
gevoelservaringen bedoeld. Roger J. Morneau zegt:
De (demonische) geesten moedigen de mensen aan om naar hun gevoelens te luisteren in plaats van naar het woord van Christus en zijn profeten. Er is geen betere manier waarop de geesten kunnen heersen over het leven van mensen, zonder dat de persoon opmerkt wat er gebeurt.

Het bidden met beloften opent Gods schatkamer voor ons. Onze liefhebbende hemelse Vader geeft ons daardoor een onuitputtelijke schat. ‘Zij (de discipelen) kunnen grote dingen verwachten als zij Zijn beloften geloven.’

Twee groepen beloften
Het is belangrijk om een subtiel verschil in de Bijbelse beloften te onderscheiden:

De geestelijke beloften - de vergeving van zonden, de gerechtigheid van Christus, de gave van de Heilige Geest en Zijn werk voor onze verandering, Zijn kracht om voor God te werken – gelden altijd en voor allen die geloven. (Handelingen 2:38,39). Maar de beloften voor tijdelijke zegeningen en de bescherming in het aardse leven komen soms uit en soms ook niet, afhankelijk van hoe God de situatie beoordeelt en wat voor ons en Gods werk op de lange termijn beter is.

Voorbeeld: ‘Wanneer u door het vuur zult gaan, zult u niet verbranden, geen vlam zal u aansteken’ (Jesaja 43:2b). Dit heeft onze God op een prachtige manier getoond bij de drie mannen in de oven (Daniel 3). Anderzijds werden de hervormers Hus en Hieronymus in Konstanz verbrand.
Daarom denken wij dat ze niet zijn verhoord. Maar werden zij niet hoe dan ook verhoord op een manier die wij nie weten? Op welke manier? Een pauselijke schrijver die de dood van deze martelaren
beschrijft, zegt:

Beiden waren kalm en vastberaden toen hun stervensuur naderde. Zij maakten zich gereed voor het vuur alsof zij naar een bruiloft gingen. Zij slaakten geen kreet van pijn. Toen de vlammen opsloegen,
begonnen zij lofliederen te zingen. De hitte van het vuur kon hun lied nauwelijks doen ophouden.

Als je verbrandt, kun je eigenlijk alleen maar gillen. Het gedrag van deze mannen laat zien dat God heeft ingegrepen, alleen niet op de manier die voor ons uiterlijk herkenbaar is. Dit laat mij zien dat de tijdelijke beloften voor ons niettemin van groot belang zijn. 

Danken voor het resultaat van de verhoring
Er is nog een ander belangrijk punt: als onze gebeden worden ingewilligd op het moment dat wij ze voor God brengen, dan is het goed om op het volgende moment Hem voor de verhoring te danken. Onze dank brengt op dat moment ons vertrouwen in God tot uitdrukking, in geloof dat Hij ons gebed heeft verhoord en dat wij verwachten dat het, in praktische zin, ons tot deel wordt als daarvoor de tijd gekomen is. Er zijn gelovigen die direct na het gebed iets bemerken. Maar voor velen is het als bij Elia: de Heer was niet in de storm, niet in de aardbeving en niet in het vuur,  maar in de stille, zachte bries (1 Koningen 19:11,12). Zo was het ook bij mij.
Ik dacht lange tijd dat er niets gebeurd was. Toen besefte ik plotseling dat er veel in mij was gebeurd zonder dat ik het had gemerkt. 

Mijn denken veranderen
Dat betekent: het is noodzakelijk om op dit moment mijn denkwijze te veranderen: ‘[…] word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid’ (Romeinen 12:2). Het is goed om te zeggen: Dank U dat U mij verhoord hebt. Dank U dat mijn verzoek al toegekend is. Dank U dat ik dat op de
juiste tijd zal ervaren. Dit is geen zelfsuggestie. Bij een suggestie praat ik mijzelf iets aan. Maar wanneer ik met een belofte heb gebeden, dan heb ik een goddelijke basis voor deze verandering van denken, want in geloof ben ik al verhoord. Als ik in dit geval mijn gedachten niet verander, laat dit zien dat ik God niet vertrouw, doch mij richt op mijn emoties. Door deze houding maak ik God tot een leugenaar en zal ik daarom niets ontvangen.

Het is ook belangrijk dat ik dienovereenkomstig handel, zelfs wanneer ik niets merk. God bouwt altijd de noodzaak tot geloof in. Hij wenst dat wij Hem vertrouwen. Denk eens aan de doortocht door de
Jordaan. Eerst moesten de voeten van de priesters in het water staan en toen pas werd de Jordaan gesplitst. Naäman moest zich zeven keer onderdompelen voordat hij werd genezen.
Misschien zeg je: ‘Ik kan dat niet. Ik kan mij dat niet voorstellen’. Vergeet niet dat wij heel veel dingen niet kunnen uitleggen. Wij weten nog steeds niet wat elektriciteit precies is, ook al gebruiken wij het allemaal. Wij weten nog steeds niet hoe kinderen leren praten, maar iedereen leert  het. ‘In de natuurlijke wereld zijn wij continu omgeven door wonderen die onze voorstelling te boven gaan. Zou het ons dan moeten verrassen dat wij ook op geestelijk vlak op onverklaarbare geheimen stuiten?’
Kijk eens naar Spreuken 3:5,6: ‘Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet. Ken Hem in al je wegen, dan zal Híj je paden rechtmaken’.

Hier vinden wij Gods duidelijke voorwaarden met betrekking tot Zijn belofte om door Hem geleid te worden. Elke voorwaarde is ook een gebod. Wanneer wij er niet zeker van zijn of wij aan de voorwaarden voldoen, dan mogen wij bidden om deze bereidwilligheid in de wetenschap dat de Heer het onmiddellijk zal verhoren. ‘Wanneer u gewillig bent om gewillig gemaakt te worden, zal God het werk voor u tot stand brengen.’
Nog iets wat kan helpen: als wij met een belofte tot God gebeden hebben en aan de voorwaarde voldaan hebben, maar dan aan de verhoring gaan twijfelen, maken wij God eigenlijk tot een leugenaar. En dat willen wij onder geen enkele voorwaarde! Bid in dit geval: Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp (Markus 9:24). En vertrouw dan!
Zeer waardevolle informatie over het ‘bidden met beloften’ is te vinden in het hoofdstuk ‘Geloof en Gebed’ in het boek ‘Karaktervorming’ van E.G. White. 

Bidden om de Heilige Geest
Ik denk dat wij nu de beste voorwaarden hebben om te
bidden om vervulling met de Heilige Geest. Daarbij moeten
wij niet vergeten dat het er niet om gaat om God gewillig te 
maken om onze wil te doen, maar dat het er om gaat dat wij
geloven in Zijn toezeggingen en Zijn betrouwbaarheid. 

Beloften om de Heilige Geest te ontvangen
De Heer heeft ons prachtige beloften gegeven voor het
ontvangen van de Heilige Geest:

Lukas 11:13: Als u die slecht bent, uw kinderen dus
goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de
hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot
Hem bidden?

Heeft onze hemelse Vader hiermee Zichzelf niet bindend
vastgelegd? De voorwaarde in deze prachtige belofte is:
bidden! Jezus bedoelt daarmee niet eenmalig iets vragen,
maar een constant verzoeken. Maar ook hier is het van
belang om de samenhang te zien. Wij moeten ook de andere
teksten lezen die over hetzelfde onderwerp gaan,
bijvoorbeeld in

Handelingen 5:32: En wij zijn Zijn getuigen van deze
dingen, en ook de Heilige Geest, Die God gegeven
heeft aan hen die Hem gehoorzaam zijn.

De voorwaarde is gehoorzamen! Hier zien wij dat wij ons niet
alleen op één tekst mogen richten: wij moeten ook de
context van de belofte erbij betrekken. Daarbij gaat het er
dus niet om, om slechts in één ding dat we prettig vinden
gehoorzaam te zijn. Het is veel meer van belang dat wij Hem
gehoorzaam zijn: onze geweldige Verlosser en Vriend.
Gehoorzaamheid geeft vreugde. Bid daarom elke morgen
om een gehoorzaam hart. Bid dat de Heer je gewillig zal
maken voor alles wat Hij wil en dat Hij jou bijstaat in het
willen en volbrengen. Dat schept een goede voorwaarde.

Johannes 7:37: Als iemand dorst heeft, laat hij tot Mij
komen en drinken.

Hier gaat het over het verlangen naar de Heilige Geest. Als je
geen verlangen hebt of als je denkt dat het te weinig is, dan
mag je bidden om dat verlangen. Dit is een gebed dat in
overeenstemming is met Gods wil, en dat direct verhoord
wordt. Onze geweldige God schept zelfs op ons verzoek het
‘willen en werken’ in ons (Filippenzen 2:13). Wij kunnen ook
bidden om een verlangen naar een intieme gemeenschap
met God, om Hem met heel ons hart lief te hebben en Hem
met vreugde te dienen. Wij kunnen bidden voor een
groeiend verlangen naar Jezus en Zijn wederkomst, om met
Hem samen te zijn in het koninkrijk van God. Wij kunnen
bidden voor het verlangen om te lezen in het Woord van God
en er belangrijke dingen in te mogen ontdekken, evenals
bidden om medeleven en toerusting om de verlorenen te
redden. 

Johannes 7:38,39: Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift
zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn
binnenste vloeien. En dit zei Hij over de Geest, Die zij
die in Hem geloven, ontvangen zouden.

Dit is de voorwaarde: geloof! Wij zien dat ons geloof in Jezus
Christus, dus ons vertrouwen in God, een belangrijke
voorwaarde is om de Heilige Geest te kunnen ontvangen.
Maar als wij met beloften bidden, dan is geloven eenvoudig.

Galaten 5:16: Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u
zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen.

Wij hebben hier zelfs een belofte die in een gebod is
uitgedrukt. Als de Heer wil dat ik in de Geest wandel, dan wil
dat toch zonder twijfel zeggen dat Hij mij wil vullen met de
Heilige Geest. En Hij laat ons hier zien, dat wanneer wij
vervuld zijn met de Heilige Geest, wij niet meer aan onze
lusten zijn overgeleverd. De Heilige Geest in ons verbreekt
de kracht van de zonde (Romeinen 8:1-17, in het bijzonder 
vers 2). Door de Heilige Geest wordt ons ‘vlees gedood’
(Romeinen 8:13). Maar laten we ook denken aan Paulus, die
over zichzelf zegt: ‘Ik sterf elke dag’. Dit wijst ook op het
belang van dagelijkse verbondenheid met Christus door de
Heilige Geest. Het is een enorm waardevol iets om niet
overgeleverd te zijn aan de werken van het vlees (Galaten
5:18-21), maar om te groeien in de vrucht van de Geest 

(Galaten 5:22).
Wij kunnen het niet binnendringen van de zonde vergelijken
met de fabricage van een verrekijker. Om te zorgen dat er
geen stof in de lenzen komt, is er overdruk in de betreffende
montageruimte. Dat betekent dat de lucht naar buiten
stroomt, als de deur geopend wordt. Er kan geen stof
binnenkomen. Daarom zullen wij, als we gevuld zijn met de
Heilige Geest, ‘de lusten van het vlees’ niet volbrengen
(hierop wordt verder ingegaan in de sectie:’ Kunnen wij altijd
geestelijk blijven?’, aan het einde van dit hoofdstuk). 

Efeziërs 3:16,17,19: Opdat Hij u geeft, naar de rijkdom
van Zijn heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden
door Zijn Geest in de innerlijke mens, opdat Christus
door het geloof in uw harten woont en u in de liefde
geworteld en gefundeerd bent, […] opdat u vervuld
zou worden tot heel de volheid van God.

Misschien merken wij lange tijd niets van die kracht. Het kan
zijn zoals in de natuur. In de winter zijn de bomen kaal en in
het voorjaar groen. Bij de opleving zijn enorme krachten aan
het werk, maar wij kunnen ze niet zien en niet horen. Dan
echter zien wij het resultaat. Zo was het ook bij mij. Ik dank
de Heer dat Hij mij rijkelijk kracht geeft.
Nog een voorbeeld: wij weten al enkele decennia dat wij
elektriciteit in ons lichaam hebben. Het is er, maar wij
merken er niets van. 


Efeziërs 5:18: ‘Word vervuld met de Geest’ of: ‘laat u continu
en telkens weer met de Geest vullen.’ 133 (Voor verdere uitleg
van deze tekst, zie pagina’s 23 en 24). Handelingen 1:8:
‘Maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, […]
en u zult Mijn getuigen zijn.’ 

De discipelen hadden de opdracht om te wachten tot de
kracht zou komen. Zij zaten niet passief te wachten. ‘De
discipelen baden met grote ernst om in staat te worden
gesteld de mensen te bereiken en in hun dagelijkse omgang
die woorden te spreken waardoor zondaren tot Christus
zouden worden geleid. Terwijl zij alle verschillen en elk
verlangen naar overheersing uit hun gemoed verdreven,
kwamen zij dichter tot elkaar in christelijke broederschap.’
Ook wij mogen met deze belofte daarom bidden. 

Geen positief resultaat?
‘Een jongeman zocht pastorale zorg omdat hij vervuld wilde
worden met de Heilige Geest. Hij worstelde ermee.
De predikant vroeg hem: ‘Heb jij jouw wil volledig aan God
overgegeven?’
‘Niet helemaal, denk ik.’
‘Wel,’ zei de predikant,’ dan zal het niet helpen om te bidden
(voor de vervulling met de Heilige Geest) totdat jouw wil
volledig aan God is overgegeven. Zou jij je nu niet aan de
Heer willen overgeven?’
‘Ik kan het niet’, antwoordde hij.
‘Ben je er klaar voor zodat God het voor je doet?’
‘Ja’, antwoordde hij.
‘Vraag Hem dan daarom.’ 

Toen bad hij: ‘O God, ontledig mij van mijn eigen wil; leid mij
naar de volledige overgave aan Uw wil. Help mij om mijn
eigen wil opzij te zetten. Ik bid dit in Jezus’ naam.’
Toen vroeg de predikant: ‘Is het gebeurd?’
‘Ja, het moet wel zo zijn’, zei hij, ‘ik heb iets gebeden wat
naar Gods wil is en daarom weet ik dat Hij mij verhoord heeft
en dat ik ontvangen heb waar ik om gebeden heb.’ (1
Johannes 5:14,15)
‘Ja, het is gebeurd, mijn wil is overgegeven.’
Toen zei de predikant: ‘Bid nu om de doop met de Heilige
Geest’ (vervuld worden met de Heilige Geest). Hij bad: ‘Heer,
doop mij toch nu met Uw Heilige Geest. Ik bid het in Jezus’
naam.’ En het gebeurde meteen toen hij zijn wil aan de Heer
gaf.

Het grote verschil voor en na
Hoewel ik al langer bekend was met het bidden met beloften
- en bij bijzondere gelegenheden dit ook in praktijk bracht en
waardevolle verhoringen meemaakte - dacht ik vele jaren
dat het ook goed was, als ik in mijn gebed gewoon kon
vragen om de Heilige Geest, zonder mij op Zijn beloften te
beroepen. Ik weet dat velen deze mening ook hebben. Ik wil
niet zeggen dat ik denk dat dat verkeerd is. Maar als ik kijk
naar mijn persoonlijke ervaring, dan kan ik alleen maar spijt
hebben dat ik zo lang zonder en niet mét beloften gebeden
heb. Gedurende enkele jaren bid ik dagelijks bewust met
Gods beloften om de Heilige Geest, zodat ik na mijn gebed
ook de zekerheid heb dat de Geest van God mij dan vervult. 

Op 28 oktober 2011 bemerkte ik door een gebeurtenis
plotseling het grote verschil in mijn leven: voor en na.
Sinds ik met beloften bid is mijn relatie met God inniger
geworden, en Jezus is voor mij dichterbij gekomen en groter
geworden. Dat is niet alleen een subjectief gevoel. Ik ervaar
het aan de volgende dingen:

  • Het lezen van de Bijbel geeft mij vaak nieuwe en
    bemoedigende inzichten.
  • In het gevecht met verleidingen kan ik zegevieren.
  • De gebedstijd is mij dierbaarder geworden en maakt mij
    erg gelukkig.
  • God verhoort veel van mijn gebeden.
  • Ik heb nog grotere vreugde gekregen en meer
    vrijmoedigheid (Handelingen 4:31) om anderen over
  • Jezus te vertellen.
  • Ik vind het fijn dat ik het leuker ben gaan vinden om
    contacten te leggen.
  • Ik leef door Gods genade vrolijk en voel mij in Zijn hand
    geborgen.
  • In een moeilijke periode heeft de Heer mij wonderlijk
    gedragen en innerlijk sterker gemaakt.
  • Ik heb mij gerealiseerd welke geestelijke gaven God mij
    heeft gegeven.
  • Het bekritiseren is opgehouden. Wanneer ik hoor hoe
    anderen kritiek leveren voel ik mij onbehaaglijk.

De verandering ging stilletjes. Ik bemerkte het pas nadat ik
al een tijdje dagelijks om de Heilige Geest bad en mij daarbij
op Bijbelse beloften beriep. Sindsdien ervaar ik een ander
soort van ‘christen-zijn’. Vroeger was mijn leven met God
deels moeizaam en inspannend; nu ervaar ik vreugde en
kracht. Ik heb spijt van de verliezen die, door een gebrek aan
de Heilige Geest in mijn eigen leven en in mijn dienstwerk, 
geleden zijn. Toen ik mij dat realiseerde heb ik onze Heer
intensief om vergeving gebeden. 

Helaas geldt ook op dit gebied: wij kunnen niemand verder
leiden dan waar wij zelf zijn. We moeten ook bedenken dat
de persoonlijke tekortkomingen van individuen in het gezin
en de gemeente bij elkaar worden opgeteld of
vermenigvuldigd.
Opdat anderen niet dezelfde nalatigheden in hun leven te
betreuren krijgen, wil ik nog een paar gedachten toevoegen.

In 2 Petrus 1:3,4 wordt ons getoond dat we in de innige
gemeenschap met Jezus ‘door […] de grootste en kostbare
beloften […] deel zouden krijgen aan de Goddelijke natuur’.
Dat betekent dan ook dat de Heilige Geest mij door de
beloften wordt gegeven. Je kunt de beloften vergelijken met
bankcheques. Als wij een, door de rekeninghouder
ondertekende cheque laten zien, kunnen wij geld van
iemands rekening halen. Als kinderen van God (Johannes
1:12) mogen wij met de door Jezus ondertekende cheques,
de beloften dagelijks opnemen. Het helpt ons niet als wij
eigen cheques aanbieden zelfs als wij hele mooie hebben
laten ontwerpen door een kunstenaar. Wij hebben de
cheque nodig die is ondertekend door de rekeninghouder. 

Er is nog een andere reden die ons kan aansporen om met
beloften te bidden. De kracht ligt in het Woord van God.
Waarom bad Jezus aan het kruis driemaal met woorden uit
de Psalmen? Waarom verdedigde Jezus zichzelf tijdens de
verzoekingen van Satan in de woestijn met Bijbelteksten en
versloeg Hij satan hiermee (Mattheüs 4:4,7,10)? Hij zei: ‘De
mens zal […] leven, van elk woord dat uit de mond van God
komt.’ 

Jezus, de Schepper, wist dat de kracht in Gods Woord ligt. ‘In
elk gebod en in elke belofte van Gods Woord ligt de kracht,
het leven van God zelf, waardoor het gebod vervult en de 
belofte werkelijkheid kan worden.’ 136 Dat is toch een
prachtige uitspraak! De kracht van God en Zijn leven zijn
vervat in elke belofte. Door te bidden met beloften,
gebruiken wij het Woord van God in ons gebed. Van Gods
Woord staat geschreven: ‘Zo zal Mijn woord […] dat uit Mijn
mond uitgaat: het zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren’ 
(Jesaja 55:11).

Ik ben van plan om alleen nog maar met beloften om de
Heilige Geest te bidden. Bij het bidden met beloften weet ik
na mijn gebed dat ik de Heilige Geest op grond van de
toezegging in Gods Woord in 1 Johannes 5:15 ontvangen
heb. ‘[…] dan weten we ook, dat we al hebben wat we Hem
in onze gebeden hebben gevraagd.’ (GNB)
Als ik zonder beloften bid, hoop ik dat ik verhoord ben. Het
is beter om de tijd te nemen voor een gebed met beloften
en een gezegende dag te ervaren in plaats van in de avond
tekorten te moeten beklagen. 

Ik ontving een e-mail die met grote vreugde geschreven was:

Ik had het nooit voor mogelijk gehouden dat het zo'n
verschil zou maken of je met eigen formuleringen of
met beloften uit de Bijbel om Gods leiding voor de dag
bidt. Beloften waren voor mij al eerder erg belangrijk.
Ik heb er altijd al zo op vertrouwd als nu, maar ik had
verzuimd om mij er dagelijks op te beroepen. Mijn
leven met Jezus heeft een diepere, gelukkiger
dimensie gekregen, met meer vertrouwen en rust.
Goddank daarvoor.

Om deze reden heb ik besloten om, als voorbeeld, een gebed
om de Heilige Geest met beloften op te schrijven. U kunt het
natuurlijk inkorten. Het is heel waardevol dat wij voor 
onszelf leren om rechtstreeks uit het Woord van God te
bidden. Maar het belangrijkste is, dat ons geloof door de
beloften op zo’n manier wordt versterkt dat wij, na ons
gebed, de zekerheid hebben dat wij de Heilige Geest hebben
ontvangen. Wij ontvangen de Heilige Geest als wij geloven
wat wij bidden. 


Voorbeeldgebed met beloften voor de dagelijkse nieuwe vervulling met de Heilige Geest
Hemelse Vader, ik kom in de naam van Jezus, onze
Redder, voor U. U zegt: ‘[…] geef mij je hart’ (Spreuken
23:26). Dat wil ik hierbij doen, terwijl ik mij vandaag
opnieuw aan U wijd, en wel met alles wat ik ben en
heb. Dank U dat U dit gebed naar Uw wil reeds
verhoord hebt, want Uw Woord zegt dat wij, als wij
bidden volgens Uw wil, mogen weten dat wij het
gevraagde reeds bezitten (1 Johannes 5:15). En U zegt
bovendien dat U niemand die naar U toe komt, zal
afwijzen (Johannes 6:37, GNB). 

Jezus zei: ‘Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede
gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse
Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem
bidden?’ (Lukas 11:13)
U zegt verder dat U de Heilige Geest geeft aan hen die
in U geloven (Johannes 7:38,39), die U gehoorzamen
(Handelingen 5:32) en die zich telkens opnieuw laten
vullen (Efeziërs 5:18) en die in de Geest wandelen
(Galaten 5:16). Dat is ook mijn wens. Alstublieft, vervul
dit alles in mij. 

Daarom wil ik U oprecht vragen Vader, dat U mij nu de
Heilige Geest voor vandaag schenkt. Omdat het een
verzoek naar Uw wil is, dank ik U dat U mij nu de
Heilige Geest gegeven heeft (1 Johannes 5:15). Dank U
dat ik tegelijkertijd ook Uw Goddelijke liefde 
ontvangen heb, want Uw Woord zegt: ‘[…] dat deliefde
van God in onze harten uitgestort is door deHeilige
Geest’ (Romeinen 5: 5). Daarom wil ik met de psalmist
zeggen: ‘Ik heb U hartelijk lief, HEERE, mijn sterkte’
(Psalm 18:2). Dank U dat ik daardoor ook mijn
medemensen met Uw liefde kan liefhebben. 

Dank U dat door de Heilige Geest de kracht van de
zonde in mij gebroken is (Romeinen 8:2, Galaten 5:16
e.v.). Alstublieft, red mij en bewaar mij vandaag voor
de zonde, voor de wereld; schenk mij volledige
bescherming tegen de gevallen engelen, bewaar mij
voor verzoekingen en scheur mij als het nodig is los en
red mij van mijn oude verdorven natuur (1 Johannes
5:18). En geef mij alstublieft dat ik Uw getuige ben in
woord en daad (Handelingen 1:8). U bent geloofd
Heer, dank U voor de verhoring van mijn gebed. Amen. 

Jezus zelf wil door de Heilige Geest in ons wonen. (1
Johannes 3:24; Johannes 14:23). E.G. White zegt: ‘De invloed
van de Heilige Geest is het leven van Christus in de ziel.’ 138
De kracht die Petrus en Paulus en veel andere mensen
veranderd heeft, is ook beschikbaar voor ons. Hij geeft ook
ons ‘naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid met kracht
gesterkt te worden door Zijn Geest in de innerlijke mens’
(Efeziërs 3:16).
Het vervuld zijn met de Heilige Geest is de sleutel tot een
geloofsleven in vreugde, kracht, liefde en overwinning op de
zonde. ‘[...] waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid’
(2 Korinthe 3:17). In een bericht dat ik ontving, stond:

Veel broeders en zusters bidden dagelijks het
voorgestelde gebed met z’n tweeën. Ikzelf bid het
sinds vijf maanden met een vriendin. Niet alleen op
het persoonlijke vlak gaat het bij iedereen in stijgende
lijn, maar er is ook reiniging merkbaar thuis, op het
werk, in het huwelijk, op geestelijk gebied en in de
gemeente. Toch verloopt dit niet zodanig dat er
gigantische conflicten zijn, maar het gebeurt op een
rustige, vanzelfsprekende manier. Wij zijn zeer
verwonderd en zien daarin Gods reinigingsprocessen
die het leven op een bepaalde manier eenvoudiger
maken, omdat wij Gods nabijheid meer en meer
voelen.

Kunnen wij altijd geestelijk blijven?
Ja! Wanneer wij geen gezindheid van ongeloof laten
ontwikkelen en wij geestelijk ademen: ‘uitademen’ door
onze zonden te bekennen, en ‘inademen’ door gebruik te
maken van Gods liefde en vergeving. En door ons in een
gebed van geloof opnieuw te laten vullen met de Heilige
Geest.
Het is net als onze relatie met onze kinderen. Als een kind
ongehoorzaam is, blijft het nog steeds ons kind. Maar we
voelen een verstoring in de relatie. Het kind kan ons mogelijk
niet in de ogen kijken. Deze breuk kan worden opgelost door
te bekennen.
Maar natuurlijk kun je op de lange termijn weer vleselijk
worden. De Bijbel leert niet: ‘eenmaal gered, altijd gered’.
Onze zondige natuur is er nog steeds. ‘Geen van de
apostelen en profeten beweerde ooit zondeloos te zijn.’ 141
Maar door een leven in de Heilige Geest en met Jezus in ons
hart, is de kracht van de zonde gebroken, zodat we een
gelukkig en sterk christelijk leven kunnen leiden. 

Onze gerechtigheid is uitsluitend in Jezus Christus, ‘die voor
ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging
en verlossing’ (1 Korinthe 1:30). Dit belangrijke onderwerp
zal nog nader worden besproken.
Als we weer vleselijk geworden zijn door een langdurige
verwaarlozing van het geestelijke leven of door het
verzuimen van onze ‘geestelijke ademhaling’, dan mogen wij
weten dat onze barmhartige Verlosser op ons wacht.
Belangrijk is, dat wij weten hoe wij door Gods genade
vernieuwd kunnen worden en hopelijk voor altijd een
geestelijk leven kunnen leiden. Niemand hoeft vleselijk te
blijven. 

Maar laten wij, zowel persoonlijk en als gemeente van
gelovigen, nadenken over wat Randy Maxwell zegt:

Denken wij dat de reanimatie van Gods gemeente van
een bijna geestelijke dood, bereikt zou kunnen
worden zonder inspanningen?

Het leven in overvloed hier en het eeuwige leven, de redding
van veel mensen en onze dank voor het grote offer van
Jezus, zijn een inspanning waard. De meest bepalende
inspanning is om onze Heer 's morgens in onze stille tijd te
ontmoeten. Dit is de manier waarop Hij ons toerust met
kracht. Over de apostel Johannes lezen we:

Elke dag werd zijn hart verder tot Christus
aangetrokken, tot zijn eigen-ik uit liefde voor zijn
Meester uit het zicht verdween. Zijn haatdragende,
eerzuchtige aard werd onderworpen aan de
vormende kracht van Christus. De herscheppende
invloed van de Heilige Geest vernieuwde zijn hart. De
kracht van Christus’ liefde bracht een verandering in
het karakter teweeg. Dit is het zekere resultaat van
eenheid met Jezus. Als Christus in het hart woont,
wordt iemands karakter geheel veranderd.

‘Open mij de ogen, dan kan ik zien welke wonderen er in Uw
wet schuilen’ (Psalm 119:18, GNB). Dank, dat U mij daarheen
leidt en dat ook ik zeggen kan: ‘Ik verheug me over Uw
woorden zoals iemand die een rijke buit vindt’ (Psalm 119:162, GNB).

Reacties

Populaire posts